Advertentie

Ferrari winstkoning auto-industrie

De Daytona SP3 moet de winstcijfers van Ferrari dit jaar verder omhoog stuwen. ©Ferrari

Van elke euro omzet die Ferrari maakt, is bijna een kwart euro winst. Dit jaar belooft het Italiaanse merk zijn positie van meest winstgevende autobouwer van de planeet verder te betonneren.

Ferrari mag in de formule 1 nog altijd in een diepe crisis zitten, financieel is het heer en meester in de auto-industrie. Dat bleek donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers van het bedrijf dat op Wall Street de ticker RACE heeft.

Ondanks aanhoudende coronalockdowns in de cruciale Chinese markt, oplopende geopolitieke spanningen en stijgende conjuncturele onzekerheid verkocht Ferrari vorig jaar bijna 20 procent meer sportwagens. Dat was mee te danken aan het nieuwe 'instapmodel' Portofino M (vanaf 214.000 euro) en de hybride supersportauto SF90 (minstens 427.000 euro).

De omzet- en winstcijfers volgden die volumegroei op de voet. De omzet groeide tot 5,1 miljard euro, goed voor een bedrijfswinst van 1,23 miljard euro. Netto bleef een winst van 939 miljoen euro over. De bijna 5.000 werknemers van Ferrari profiteren mee van het boerenjaar: ze krijgen elk een bonus van 13.500 euro.

De Portofino M is een van de instapmodellen van Ferrari.

Met een bedrijfswinstmarge van 24,1 procent blijft Ferrari de grootste winstmachine in de auto-industrie. Tesla komt met een ruimer gedefinieerde operationele winstmarge van 23,6 procent enigszins in de buurt. Porsche moet zijn jaarcijfers nog publiceren, maar zal hoogstwaarschijnlijk iets onder 20 procent uitkomen.

Remklauwen

Ferrari-CEO Benedetto Vigna zei bij de presentatie van de cijfers dat Ferrari het voorbije jaar almaar meer omzet en winst puurde uit de verkoop van opties waarmee eigenaren hun nieuwe sportwagen personaliseren, zoals speciale remklauwen, lakkleuren of interieur.

Het enige negatieve in de jaarresultaten van Ferrari heeft het merk niet eens aan zichzelf te wijten. De verkoop van motoren zakte met 18 procent, omdat Maserati almaar minder auto's met Ferrari-motoren verkoopt. 2023 is het laatste jaar dat Ferrari motoren levert aan de Stellantis-dochter.

Voor dit jaar rekent Vigna op een verdere stijging van de omzet en de winst met minstens 11 procent. De winstmarge moet oplopen naar ongeveer 26 procent. Daarvoor rekent het merk in de eerste plaats op de supersportwagen Daytona SP3, waarvan de productie eind vorig jaar op gang is gekomen. Ferrari bouwt maximaal 599 exemplaren van die minstens 2 miljoen euro kostende auto, die al volledig is uitverkocht.

Beleggers reageerden enthousiast op de optimistische vooruitzichten van Vigna. Op Wall Street steeg het aandeel Ferrari aan het begin van de handelsdag met bijna 5 procent. Daarmee wordt het Italiaanse merk gewaardeerd op 47 miljard dollar. Dat is evenveel als Stellantis, het moederbedrijf van onder meer Fiat, Peugeot, Citroën, Opel, Chrysler, Alfa Romeo en Maserati.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.