‘Fiat Chrysler heeft aanzoek PSA opnieuw afgewezen'

PSA (Peugeot) pleitte al vaker voor een alliantie met Fiat Chrysler. ©BLOOMBERG NEWS

De Franse autogroep PSA heeft dit jaar het Italiaans-Amerikaanse Fiat Chrysler opnieuw benaderd om een toenadering tussen beide constructeurs te bepleiten.

Dat meldt The Wall Street Journal vrijdag op basis van bronnen dicht bij het dossier.

Fiat Chrysler heeft de toenaderingspoging afgewezen, net als alle vorige, en de top van de twee groepen voeren geen verdere gesprekken, aldus de Amerikaanse zakenkrant.

De familie Agnelli, die de controle heeft over de de Italiaans-Amerikaanse constructeur, wijst elke operatie af waarbij een sprake is van een aandelenpakket PSA.

Na de overname van de Europese activiteiten van General Motors, zou PSA enkel in de mogelijkheid zijn om een transactie met Fiat Chrysler hoofdzakelijk te financieren met eigen aandelen. Zoniet zouden te schulden te sterk stijgen. PSA moet de overname van de Europese activiteiten van General Motor financieel nog verteren.

Robert Peugeot, voorzitter van de Franse familiale holding, een van de drie referentieaandeelhouders van PSA, heeft deze week aan de krant Les Echos verklaard dat PSA een nieuwe overname van een autoconstructeur zou steunen indien er zich een opportuniteit voordoet. Gepolst over een overeenkomst met Fiat Chrysler merkte hij op dat 'op een dag de planeten op een rij zouden kunnen staan’.

Indien beide groepen zoude samengaan ontstaat een autoreus met een omzet van 45 miljard dollar. Met zijn 2,5 miljoen Peugeots verkochte auto's per jaar en 1 miljoen Fiats zou de groep in Europa een even groot marktaandeel krijgen als marktleider VW (22 procent).

Op die manier zou Peugeot na drie decennia opnieuw een voet aan de grond krijgen in de VS.

De combinatie toch op de eerste plaats zeer Europees blijven. Europa is bovendien een mature markt. De nieuwe combinatie zou ook nog steeds op grote afstand volgen van de top drie: VW (10,8 miljoen voertuigen in 2018), ongeveer evenveel als de alliantie van Renault-Nissan-Mitsubishi, en Toyota (10,6 miljoen euro).

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud