'Fiat Chrysler praat met Renault over intensieve samenwerking'

©REUTERS

De Fiat-familie Agnelli zou een deal genegen zijn, maar de hinderpalen voor een 'ménage à quatre' met Renault, Nissan en Mitsubishi zijn nog groot.

Een fusie mag je het zeker nog niet noemen, maar volgens de Britse zakenkrant Financial Times praat de Italiaans-Amerikaanse autobouwer Fiat Chrysler (FCA)  met de Franse rivaal Renault  over een 'verregaande samenwerking'. 

In eerste instantie wordt gekeken in welke mate de twee autobouwers productieplatformen, de basis van de productie, kunnen delen. Succes is verre van gegarandeerd, maar de gesprekken zouden vlotter lopen dan die met de andere Franse autobouwer PSA. 

Op termijn zou de komst van FCA de huidige 'ménage à trois' van Renault met de Japanse constructeurs Nissan en Mitsubishi doen uitgroeien tot het nummer één in de wereld. De vier produceren jaarlijks 15,6 miljoen voertuigen, ruim meer dan de 10,8 miljoen van het huidige nummer één Volkswagen (VW, Audi, Skoda, Seat en Porsche).

Financial Times schreef eerder al dat de Italiaanse familie Agnelli, die via de holding Exor bijna 30 procent van FCA in handen heeft, best happig is om haar belangen in de autosector te laten verwateren.

FCA en Renault vullen elkaar vrij goed aan: FCA haalt met Jeep en Chrysler het gros van de winst op de Noord-Amerikaanse markt, waar Renault zo goed als afwezig is. Renault zou met FCA-dochter Maserati ook toegang krijgen tot het lucratieve luxesegment, waar de groep nu volledig afwezig is. 

Nissan

Het belangrijkste obstakel voor een intensieve samenwerking is echter Nissan. Een grotere samenwerking met FCA zou het 'epicentrum' van de alliantie nog meer weg van Tokio doen verschuiven, op een ogenblik dat de relaties tussen Renault en Nissan al erg gespannen zijn.

In Tokio heerst al lang onvrede over het onevenwicht in de alliantie, frustratie die vergelijkbaar is met die van het Nederlandse KLM in de luchtvaartfusie met het Franse Air France: Renault is en blijft de dominante partner, maar het is Nissan dat al jaren de beste resultaten kan voorleggen. 

Plannen bij Renault om de controle over Nissan nog te vergroten werden doorkruist toen Nissan-voorzitter Carlos Ghosn in november in Tokio gearresteerd werd op verdenking van financiële malversaties. Even later kwam er een eind aan de carrière van de man die 20 jaar lang hét bindmiddel was tussen Renault en Nissan

Crisis

De timing van de gesprekken verrast niet. De Europese autosector verkeert in een diepe crisis.

Beleggers waarderen de branche op recessieniveaus, nu een perfecte storm van handelsoorlogen, strengere milieunormen, de sneller dan verwachte troonsafstand van diesel en de doorbraak van elektrische auto's en autodelen de omzet en de winst zwaar onder druk zet. Bedrijven zijn bijna verplicht om meer samen te werken om kosten te besparen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect