Advertentie

‘Fiat investeert 9 miljard in 'Made in Italy'-modellen'

Fiat-modellen bij een dealer in Rome - Foto Bloomberg ©Bloomberg

De Italiaanse autobouwer Fiat gaat in de komende drie jaar tot 9 miljard euro investeren in nieuwe modellen, vooral in het luxueuzere segment. Daarmee wil het bedrijf de productie in eigen land een duwtje in de rug geven.

Dat schrijft het persbureau Bloomberg op basis van welingelichte bronnen. Behalve in de luxemerken Maserati en Alfa Romeo gaat Fiat veel geld steken in de ontwikkeling van nieuwe varianten op zijn trendy 500-model. Daarnaast wordt, voor klanten met een kleinere beurs, de goedkopere Panda-serie uitgebreid. De meeste modellen, zeker de exclusieve, zouden ook in Italië geproduceerd worden.

‘Het is een moedige en historische beslissing je wortels achter je te laten’, reageerde Roberto Verganti, managementprofessor aan de Politecnico di Milano. ‘Upscale gaan met coole 500- en Alfa-modellen met hoge winstmarges is de enig mogelijke strategie om in Italië auto’s te blijven bouwen.’

Advertentie

Volgend jaar brengt Fiat SUV-versies van de 500 en de Jeep op de markt en een cabrioversie van de sportwagen Alfa Romeo 4C. Al die wagens zullen in Italië gebouwd worden en zo de capaciteitsbenutting van de Italiaanse fabrieken ten goede komen. In 2016 komt daar ook de nieuwe Alfa Romeo Giulia sedan bij, die vooral voor de export buiten Europa is bestemd.

De grootste verrassing is dat de Fiat Punto, een jarenlang succesnummer van de Italiaanse autobouwer, uit het assortiment zou verdwijnen. De Punto wordt vervangen door een vijfdeursversie van de 500. Dit massamodel zal in Polen gebouwd worden om kosten te besparen en hogere marges te realiseren. Een begrijpelijke keuze die mogelijk iets zegt over het succes van de Panda-operatie. Voor de in 2011 gelanceerde nieuwe Panda verbouwde Fiat de vroegere Alfa-fabriek in Pomigliano d’Arco in de buurt van Napels. Sindsdien wordt de Panda daar exclusief gebouwd.

Fiat verliest al vier jaar marktaandeel in Europa, onder meer door een gebrek aan nieuwe modellen. De verkoop in Europa lag vorig jaar bijna de helft lager dan in 2009; het marktaandeel daalde in die periode van 9,3 tot 6,2 procent. Fiat leed sinds 2011 bijna 2 miljard euro operationeel verlies, waarvan 304 miljoen euro in de eerste negen maanden van dit jaar.

Topman Sergio Marchionne zei eind oktober tijdens een conferencecall dat Fiat geen fabrieken zou sluiten maar de productiecapaciteit zou gebruiken ‘overeenkomstig onze premiummerkenstrategie’. Als het plan om meer en luxueuzere wagens in Italië te bouwen slaagt, kan dat ook een boost geven aan de Italiaanse economie. Sinds 2008 zijn in ’s lands auto-industrie meer dan 30.000 banen verloren gegaan.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud