Ford investeert in bouwer elektrische pick-ups

De volelektrische SUV van Rivian op het autosalon van New York ©REUTERS

De Amerikaanse autobconstructeur Ford investeert 500 miljoen dollar in de maker van elektrische pick-uptrucks Rivian. Dat hebben de twee bedrijven bekendgemaakt.

De alliantie omvat twee luiken. Met de kapitaalinjectie van 500 miljoen dollar wordt Ford  een minderheidsaandeelhouder van Rivian, dat als zelfstandig bedrijf blijft opereren. Rivians waarde wordt geschat tussen 5 en 7 miljard dollar, wat betekent dat Ford een belang van maximaal 10 procent verwerft. Daarnaast gaan de partners gezamenlijk een nieuwe volelektrische Ford ontwikkelen door gebruik te maken van Rivians productieplatform voor elektrische modellen.

Het nieuwe model, dat bestemd zal zijn voor de Noord-Amerikaanse markt, zal zich bij Fords andere toekomstige volelektrische modellen voegen, waaronder al zeker een sportieve wagen geïnspireerd op het model Mustang en een elektrische versie van Fords decennialange kaskraker in de VS, de pickup F-150. 

Volgens Ford staat de samenwerking met Rivian los van de alliantie met Volkswagen. Kenners vermoeden dat het Ford vooral om snelheid te doen. De pickup is veruit het populairste model in de VS. Ford wil snel met meerdere modellen het segment van de volelektrische varianten bezetten.

Tesla-uitdager

Het Amerikaanse Rivian werd 2009 opgericht en geldt als een uitdager van Tesla. Het jonge bedrijf, dat ontwikkelingscentra heeft in Californië, Michigan en Engeland, introduceerde vorig jaar een elektrische pick-uptruck en een op hetzelfde model gebaseerde SUV. Beide voertuigen kunnen wel al besteld worden, maar worden pas op zijn vroegst volgend jaar afgeleverd.

De productie zal plaatsvinden in een voormalige Mitsubishi-fabriek in de staat Illinois.

Met de investering gaat Ford Amazon achterna. Dat techbedrijf was eerder dit jaar de grootste geldschieter in een investeringsronde die Rivian 700 miljoen dollar opleverde. Naar verluidt was ook General Motors (GM) eerder met Rivian in gesprek over een investering, maar liepen die gesprekken vast omdat GM niet wilde dat de maker van elektrische voertuigen ook voor andere fabrikanten zou werken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect