Ford zet Mark Fields aan het stuur

Mark Fields komt aan het hoofd van Ford. ©REUTERS

Na een zoektocht van twee jaar heeft autobouwer Ford eindelijk de opvolger gevonden voor CEO Alan Mulally. Bedrijfsveteraan Mark Fields, tot op heden operationeel directeur in het bedrijf, komt aan het stuur van Amerika's tweede grootste autobouwer.

Ford bevestigde donderdag de benoeming die al meer dan een week circuleerde in Amerikaanse bedrijfskringen. Operationeel directeur Mark Fields volgt vanaf 1 juli huidig CEO Alan Mulally op aan het hoofd van de tweede grootste Amerikaanse autobouwer. Mulally trekt op 68 jaar de deur van het bedrijf achter zich dicht en gaat met pensioen, een half jaar vroeger dan verwacht. 

Met Fields komt er een ware bedrijfsveteraan aan het hoofd, die weliswaar nog altijd maar 53 jaar oud is. Fields is sinds 2012 operationeel directeur van het bedrijf, traditioneel een springplank om CEO te worden. Daarvoor was hij verantwoordelijke voor de autobouwer in Noord- en Zuid-Amerika. Fields werkt al 25 jaar bij Ford.

One Ford

De nieuwe CEO kondigde al aan verder te gaan waar Mulally eindigde, namelijk met de uitrol van de 'One Ford'-campagne. Dat plan houdt in dat elk model wereldwijd moet kunnen functioneren, teneinde het kostenplaatje te drukken. Elke regio is niet langer een eilandje, wat ook de kwaliteit moet opvijzelen.

Die strategie bleek succesvol, want Mulally slaagde er in om de traditionele verliezen bij Ford om te draaien in winst. Tussen 2006 en 2008 verloor Ford nog ongeveer 30 miljard dollar, maar de afgelopen vijf jaar kon Mulally uitpakken met een winst  van 43 miljard dollar. In de Verenigde Staten alleen al gingen de verkoopscijfers met 11 procent omhoog. 

Berekende gok

De grote uitdaging voor Fields wordt nu om dat succesparcours verder te zetten. Toch lijkt de aanstelling van Fields een berekende gok, want als lid van het managementteam sinds 2005 was de man al intens betrokken bij het uittekenen van de 'One Ford'-campagne. Bovendien heeft Fields uit zijn Amerikaanse periode wel nog wat ervaring met het omdraaien van verlies in winst.

Maar de verkoopcijfers van april, die de autobouwer quasi tegelijkertijd met de benoeming bekendmaakte, zet de zaken op scherp voor Fields. Ford verkocht in april in de Verenigde Staten 1 procent minder auto's dan vorig jaar. In totaal bracht het bedrijf 211.126 auto's aan de man. Concurrent GM deed het daarentegen veel beter, met een toename van de verkoop met 6,9 procent tot ruim 254.00 wagens. Fields is gewaarschuwd.

De zwakke verkoop deed het aandeel van Ford meer dan een 1,5 procent zakken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud