Advertentie

Forse decemberpiek in registratie trucks

Jean-Claude Van Damme in een reclamespot voor de nieuwe generatie vrachtwagens van Volvo. Veel bedrijven kozen in december nog voor de oude modellen, die wegens minder strenge milieunormen goedkoper zijn - Foto Photo News ©Photo News

Door de invoering van strengere Europese milieunormen (in januari) kende de inschrijving van nieuwe bedrijfsvoertuigen zoals bestelwagens en vooral vrachtwagens in december een forse piek. In ons land werden maar liefst 20 procent meer van die voertuigen ingeschreven dan een jaar eerder.

Dat blijkt uit cijfers van ACEA, de overkoepelende organisatie van Europese fabrikanten van auto's, bestelwagens, vrachtwagens en bussen. De piek van 34,7 procent in december belet echter niet dat over heel 2013 de groei van zware bedrijfsvoertuigen bleef steken op 1 procent. Dat is de op twee na laagste groei sinds ACEA de cijfers begon bij te houden in 1997.

Sinds 1 januari van dit jaar gelden in Europa strengere milieunormen voor nieuw ingeschreven bedrijfsvoertuigen. Het gaat daarbij wel niet om personenwagens. Daarom beslisten veel bedrijven om voordien versneld hun voertuigenpark te vernieuwen.

Het gaat om de zogenaamde Euro6-standaard. Euro6 belooft een daling van de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) met 80 procent. De uitstoot van roetdeeltjes zou dankzij een roetfilter tot 99 procent verminderen. Begin 2013 speelden vrachtwagenbouwers al in op de rush op de 'oude' trucks, die nog volgens de minder strenge Euro5-standaard werden gebouwd.

Vooral de inschrijving van zware vrachtwagens van 16 ton of meer ging fors de hoogte in. ACEA stelde een toename van maar liefst 135,9 procent vast (zie grafiek hieronder). Ook de lichtere vrachtwagens van 3,5 ton of meer zetten een stevige groei van 124,2 procent neer. 

België volgt die Europese trend, zij het met een lichte achterstand. De zware vrachtwagens groeiden met 121,5 procent, de iets lichtere variant steeg 97,9 procent. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud