Frankrijk lanceert autopremie 2.0

Onder meer Renault kon vorige maand maar weinig Fransen bekoren met zijn wagens - Foto Bloomberg

De Franse regering zal midden februari een nieuw plan lanceren om de verkoop van nieuwe auto's aan te zwengelen, vergelijkbaar met een programma dat in 2009 afliep. Dat is een reactie op de erg zwakke verkoopcijfers van december, waarbij vooral de Franse constructeurs hun verkoop flink zagen teruglopen.

De aankondiging werd gedaan door minister van Industrie Eric Besson. 'De regering staat klaar aan de zijde van de automobielindustrie en haar werknemers om het hoofd te bieden aan een markt die het tijdelijk moeilijk heeft', klinkt het in een mededeling.

In december werden in Frankrijk 15 procent minder nieuwe wagens ingeschreven dan een jaar eerder, goed voor een totaal van 226.885 stuks. Dat blijkt uit een persbericht van maandag van de Franse vereniging van autoconstructeurs.

Uit die cijfers blijkt dat de Franse autobouwers het aanzienlijk slechter doen dan de algemene markttendens. PSA Peugeot Citroën verkocht 29 procent minder nieuwe wagens. Renault zag de verkoopcijfers met 28 procent terugvallen.

Uitstoot

De steun van de Franse overheid is niet nieuw. Een tweetal jaar geleden werd de auto-industrie al eens geholpen met zogenaamde slooppremies, die overigens ook in onder meer het VK en de VS werden geïntroduceerd. Toen kregen mensen een premie wanneer ze een oudere auto inruilden voor een nieuw exemplaar.

De officiële uitleg voor die maatregel toen luidde dat oudere wagens meer schadelijke stoffen uitstoten, en dat de nieuwere en zuinigere wagens beter zouden zijn voor het milieu. De voornaamste reden was echter het ondersteunen van een industrie die in slechte papieren zat. De autobouwers konden dankzij de overheidspremies hun verkoopcijfers opkrikken. Twee jaar later blijkt dat echter geen structurele oplossing te zijn geweest.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud