Advertentie

Franse auto-toeleverancier stapt in huwelijksbootje met Duitse sectorgenoot Hella

©REUTERS

Het Franse Faurecia legt 6,8 miljard euro op tafel voor een meerderheidsbelang in zijn Duitse sectorgenoot Hella. Met de geplande samensmelting ontstaat de op zes na grootste leverancier van auto-onderdelen ter wereld.

De toeleverancier voor de auto-industrie Faurecia koopt 60 procent van Hella via een mix van cash en aandelen. Het Franse bedrijf heeft de intentie om de overige aandelen eveneens te verwerven en biedt daarvoor 60 euro per stuk, aangevuld met een dividend van 0,96 euro dat in september uitbetaald wordt. De deal moet begin volgend jaar afgerond zijn.

In het samengesmolten bedrijf zal de Duitse oprichtersfamilie achter Hella een belang van 9 procent krijgen. Het in Lippstadt gevestigde Hella is een specialist in verlichting en elektronische onderdelen waarvan de roots teruggaan tot 1899. De industriële familie Hueck stapte bijna een eeuw geleden in het bedrijf en bracht het in 2014 naar de beurs. Hella maakt deel uit van de MDAX, de Duitse beursindex van de middelgrote bedrijven.

De essentie

  • 60 procent van het Duitse Hella wordt gekocht door het Franse Faurecia.
  • Beide bedrijven zijn toeleveranciers van de auto-industrie. Faurecia focust op
    uitlaten, dashboards en stoelen, Hella op sensoren, stuurbekrachtiging en
    sleutels.
  • Hun gecombineerde omzet bedraagt ongeveer 23 miljard euro dit jaar en moet tegen 2025 op 33 miljard euro belanden.

150.000 medewerkers

Ook Faurecia, de specialist in auto-interieur met wie Hella in het huwelijksbootje stapt, is beursgenoteerd en telt 114.000 werknemers in 35 landen. Hella stelt 36.000 mensen te werken. Omdat Faurecia op uitlaten, dashboards en stoelen focust, terwijl Hella zich bezighoudt met sensoren, stuurbekrachtiging en sleutels, lijken de synergieën groot.

De bedrijven mikken op een omzetboost van 300 tot 400 miljoen euro tegen 2025. Nu al werkt het duo samen op het gebied van autoverlichting. 'Samen zijn we ideaal gepositioneerd om in te spelen op de strategische evoluties die onze sector kenmerken', zegt Faurecia-topman Patrick Koller in een persbericht.

Elektrische wagens zijn heel duidelijk de toekomst. Niet alleen elektrische voertuigen met batterijen, maar ook waterstofauto's.
Patrick Koller
CEO Faurecia

Hij doelt daarbij op de onvermijdelijke elektrificatie van het wagenpark. De voorbije jaren werd de autosector gekenmerkt door een consolidatiegolf, om een antwoord te bieden op de opkomst van alternatieven voor de klassieke verbrandingsmotor. 'Elektrische auto's zijn heel duidelijk de toekomst. Niet alleen elektrische voertuigen met batterijen, maar ook waterstofauto's', vervolgt Koller in een interview met de Britse zakenkrant Financial Times.

Door de fusie ontstaat de op zes na grootste leverancier van auto-onderdelen. De gecombineerde omzet van de groep bedraagt zowat 23 miljard euro dit jaar en moet tegen 2025 op 33 miljard euro belanden, maakt de Faurecia-topman zich sterk. In Duitsland moet de fusiegroep de technologiegigant Bosch, de bandenfabrikant Continental en de tandwielkastenproducent ZF Friedrichshafen voorlaten.

23 miljard
omzet
Samen halen Faurecia en Hella een omzet van zowat 23 miljard euro.

Met de deal overtroeft Faurecia - dat vroeger onderdeel van de autobouwer PSA (Peugeot, Opel, Citroën) was - enkele andere gegadigden. Onder meer de Duitse auto-onderdelenfabrikant Mahle en het Franse Plastic Omnium toonden interesse in Hella. Ook de Duitse remmenproducent Knorr-Bremse verlekkerde zich specifiek op de sensoractiviteiten van Hella, maar dat bedrijf trok vorige maand zijn bod in. De beleggers konden zich niet vinden in de overnameplannen en straften het aandeel van Knorr-Bremse zwaar af. Het verloor 12 procent in een dag.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud