Franse megadeal voor Punch Powertrain

©Debby Termonia

De Limburgse versnellingsbakkenmaker Punch Powertrain heeft de ambitie de omzet te verdrievoudigen tot 2,7 miljard euro.

Punch Powertrain is een snelgroeier. Het versnellingsbakkenbedrijf verdrievoudigde in drie jaar tijd zijn omzet naar 900 miljoen. Dat komt vooral door de grote vraag uit China naar zijn transmissies, die het volledig ontwikkelt in zijn thuisbasis in Sint-Truiden.

Financiële details over het contract worden niet vrijgegeven, maar door de deal met PSA Peugeot Citroën moet Punch Powertrain in 2022 nog eens drie keer zo groot zijn, meldt het bedrijf op zijn LinkedIn-pagina. Dat zou neerkomen op 2,7 miljard euro omzet.

Concreet gaat Punch Powertrain automatische transmissies leveren voor de toekomstige generatie hybride auto’s van PSA Peugeot Citroën. ‘Op termijn wordt gerekend op een productie van 800.000 versnellingsbakken per jaar, alleen al voor Europa’, zegt een woordvoerster.

De productie gebeurt in de Franse PSA-fabrieken, dus bij de klant, zodat de impact op de tewerkstelling in België beperkt blijft. Toch werft het bedrijf ook hier ingenieurs aan voor de ontwikkeling van de technologie. Vandaag werken 2.600 mensen bij Punch Powertrain, van wie de helft in België.

De PSA-deal is niet enkel in omzet een revolutie voor Punch Powertrain. Ook het bedrijfsimago krijgt een boost. Produceerde Punch Powertrain tot voor kort nagenoeg enkel voor in Europa nog onbekende Chinese merken als JAC, Dongfeng en BAIC, dan komt het nu via de grote poort binnen bij de Europese leveranciers. Bovendien werd PSA Peugeot Citroën door de recente overname van het Duitse Opel een pak groter, wat het marktpotentieel nog opdrijft.

Punch Powertrain heeft een lange geschiedenis als transmissieexpert. Het ontstond als dochter van het Nederlandse DAF, de ‘uitvinder’ van de automatische transmissie, en werd later onderdeel van het Duitse Zahnradfabrik Friedrichshafen (ZF). Een overname door de ondernemer Guido Dumarey, actief als bouwer van versnellingsbakken in Frankrijk, leidde tot de eerste stappen naar China.

Bij de verkoop door Dumarey kwam Punch Powertrain in handen van de Belgische fondsen LRM, Gimv, Capricorn en PMV. Die verdienden goed geld toen de Chinese onderneming Yingyi van de miljardair Xiong Xiu-qiang er 1 miljard euro voor neertelde in 2016. De Gimv kreeg 17 keer zijn inleg terug.

Waarnemers zien de meerwaarde voor een groot stuk als de verdienste van oudgediende en huidig CEO Cor Van Otterloo. De Nederlandse gewezen Philips-manager geldt als brein achter de turnaround van Punch Powertrain, dat in 2009 amper 210 werknemers telde, van wie 19 onderzoekers. Vandaag werken op de ingenieursafdeling alleen al 600 mensen.

Eigenaar Xiu-qiang maakte zijn fortuin met een conservenfabriek met erwten en bonen en diversifieerde naar autotoelevering. De overname - en de deal met PSA Peugeot Citroën - illustreren eens te meer hoe Chinese bedrijven opklimmen in de waardeketen van de Europese autosector. Eerder kwam vooral het Chinese Geely in beeld, als overnemer van de Zweedse autobouwer Volvo en aandeelhouder van het Duitse Daimler.

Binnenkort zitten de Chinezen via de expertise van hun Limburgse dochterbedrijf dus ook in Franse en Duitse wagens. Automatische versnellingsbakken, vroeger een kleine marktniche, worden steeds belangrijker voor hybride en elektrische wagens. Constructeurs omarmen de technologie massaal om de uitstoot van hun auto’s terug te dringen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud