'Geen investeringen in Genk, geen Vlaamse steun'

Kris Peeters in november 2010 op bezoek bij Ford Genk. Rechts van de ministerpresident staat Stephen Odell, topman van Ford - foto: Yorick Jansens

De Amerikaanse autofabrikant Ford kreeg in juni nog 28,1 miljoen euro 'superstrategische steun' van de Vlaamse regering in ruil voor investeringen voor zijn fabriek in Genk. 'Als die investeringen er niet komen, komt er ook geen steun', reageert Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) op de onheilstijdingen. Ook was met Ford een tewerkstellingsgarantie afgesproken. 'Als de tewerkstelling lager ligt dan afgesproken zal dit in de het steunbedrag verrekend worden', waarschuwt Peeters.

Peeters volgt de situatie bij Ford Genk al lang op. 'Dat gebeurt ook nu via zijn contacten bij Ford Europe', aldus zijn kabinet.

De Vlaamse regering kende eind juni een recordbedrag van 28 miljoen euro toe aan Ford Genk. Dat was bedoeld als bijdrage voor de 785 miljoen euro die Ford in de Genkse fabriek zou investeren in de vernieuwing van zijn model Ford Mondeo.

De Mondeo zou de tewerkstelling in de fabriek tot 2020 moeten verzekeren. De steun werd opgesplitst in verschillende loten opleidingssteun en investeringssteun.

Voorwaarden

'Aan de uitbetaling van de steun is de voorwaarde verbonden van behoud van tewerkstelling in de Ford vestigingen van Genk en Lommel, tijdens de volledige investeringsperiode 2012-2014', aldus minister-president Kris Peeters (CD&V), tevens bevoegd voor Economie, in een toelichting.

Vandaag waarschuwt Peeters dat Ford zich aan de voorwaarden moet houden. 'Als er geen investeringen komen is er geen steun. Bovendien is er een tewerkstellingsgarantie voorzien, dat wil zeggen: als de tewerkstelling lager ligt dan afgesproken zal dit in de het steunbedrag verrekend worden.  De steun die is toegezegd is  nu in onderzoek door de EC.'

Ford Genk is totnogtoe de enige autofabrikant in ons land die van een dergelijk gunstregime kon profiteren. Volvo Cars in Gent en het intussen gesloten Opel Antwerpen moesten het met een pak minder doen.

De derde assemblagefabriek in ons land, Audi Vorst in Brussel, valt niet onder de bevoegdheid van de Vlaamse regering.

Limburg

Dat Genk een voorkeursbehandeling kreeg, heeft het te danken aan een speciaal Europees statuut waar vooral de Limburgse gemeentes van kunnen profiteren. Omdat de fabriek in het zogenaamde steunkaartgebied valt, kan het als grote onderneming genieten van een investeringssteun van 10 procent.

De Vlaamse regering beloofde eind vorig jaar liefst 58 miljoen euro steun aan de assemblagefabriek in Genk en aan het testcentrum in Lommel. De 28 miljoen euro maakt deel uit van de grote inspanning die de Vlaamse regering wil doen, klonk het op 23 juni op het kabinet van Peeters. Dit is slechts het eerste deel.

De Vlaamse regering zou ook geld kunnen geven voor andere 'strategische beslissingen' voor de opvolgers van de andere twee modellen die in Genk worden geproduceerd, de S-Max en de Galaxy, aldus het kabinet-Peeters toen.

 Ford Genk kreeg sinds 2002 al 47,5 miljoen euro toegestoken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud