Advertentie

Gent in race voor batterijfabriek van Volvo met 3.000 jobs

De Volvo Cars-fabriek in Gent waar de elektrische XC40- en C40-modellen wordt geproduceerd. ©BELGA

De Gentse fabriek van Volvo Cars maakt kans op een fabriek die de batterijen zal produceren voor 300.000 tot 400.000 elektrische auto's per jaar. Dat kan 3.000 extra jobs opleveren.

Dat zei Geert Bruyneel, de Belg die aan het hoofd staat van alle fabrieken bij Volvo Cars, tijdens een bezoek van Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) aan het hoofdkantoor van Volvo Cars in Göteborg.

De beslissing valt in de eerste helft van volgend jaar. De fabriek moet tegen 2026 operationeel zijn en is goed voor 3.000 jobs. Er werken nu zo'n 6.500 mensen bij de fabriek van Volvo Cars in Gent, waarmee Volvo de grootste particuliere werkgever van Vlaanderen is.

'Dat onderzoek loopt, en we bestuderen de zaak nu. We doen dat zeer objectief. Daar komen weinig gevoelens bij', zegt Bruyneel. Hij kan nog niet zeggen hoeveel geld er met de bouw van de gloednieuwe batterijfabriek gemoeid is. Maar het is duidelijk dat de Gentse fabriek al veel andere kandidaten achter zich gelaten heeft: er zijn nu nog vier locaties in de race, tegenover bijna vijftig eerder dit jaar.

Jambon had maandagmiddag in Göteborg een uitgebreid gesprek met de CEO van Volvo Cars, Hakan Samuelsson, en bepleitte daar de Gentse zaak. De Vlaamse minister-president wilde achteraf weinig meer over het gesprek kwijt dan dan het 'goed verlopen' was. 'We moeten de huid niet verkopen voordat de beer geschoten is.' Volgens Jambon zijn er nog vier kandidaten voor de Europese gigafactory van Volvo, waaronder Gent.

De Gentse Volvo-fabriek schroeft nu al batterijcellen en modules van het Zuid-Koreaanse LG Chem in elkaar tot een volledig batterijpakket van 500 kilo voor de XC40 Recharge en de C40. Dat zijn de twee volledig elektrische modellen die nu in Gent gemaakt worden. Vorige maand nog maakte Volvo bekend dat het op zoek gaat naar 500 extra werknemers voor zijn batterijpakket-assemblagefabriek.

In een gigafactory - een verwijzing naar hoe Elon Musk zijn Tesla-fabrieken noemt - worden ook de batterijcellen en -modules gemaakt. Daarmee zijn aanmerkelijk meer jobs gemoeid dan met enkel de assemblage van de batterijpakketten.

Minder afhankelijk

Volvo wil minder afhankelijk worden van externe leveranciers voor de cruciale batterijtechnologie. Daarom sloot het eerder dit jaar een joint venture met de Zweedse batterijenproducent Nothvolt. Sindsdien is een zoektocht gestart naar de locatie voor een batterijenfabriek.

Als de afgelopen twee jaar iets duidelijk hebben gemaakt, dan is het wel dat je je leveranciers dicht bij je fabrieken wilt hebben.
Geert Bruyneel
Senior Vice President Manufacturing Volvo Cars

'Als de afgelopen twee jaar iets duidelijk hebben gemaakt, dan is het wel dat je je leveranciers dicht bij je fabrieken wilt hebben', zegt Bruyneel met een verwijzing naar de grote logistieke problemen in de wereldhandel.

Dat maakt dat de Volvo-fabrieken in Gent en Göteborg op poleposition liggen voor de gigafactory. De Volvo-fabrieken in de VS en China krijgen eigen batterijfabrieken.

Groene energie

Volgens Bruyneel zijn drie zaken cruciaal bij de keuze voor de toewijzing van de gigafactory. Er moet voldoende groene energie voorhanden zijn, de kosten daarvan moeten competitief zijn en er moet genoeg geschoold personeel beschikbaar zijn.

'Energie is daar een zeer belangrijk element in. De fabriek in Gent gaat tegen 2025 volledig CO2-neutraal zijn en tegen 2040 moet het hele bedrijf klimaatneutraal zijn', aldus Bruyneel. 'Dat betekent dat we zoveel mogelijk hernieuwbare energie gaan gebruiken en dat speelt wel een belangrijke rol. Zeker als je het hebt over een batterijfabriek, die zeer veel energie verbruikt'.

Volvo heeft beloofd dat tegen 2025 de helft van zijn productie volledig elektrisch is. Tegen 2030 maakt het Zweedse merk enkel nog volledig elektrische auto's.

Wat de Vlaamse overheid nog kan doen om de kans op de komst van de gigafactory naar Gent te laten komen? Bruyneel: 'Inzetten op de beschikbaarheid van hernieuwbare energie. Maar ook de kost van die energie is een belangrijk element, dat heeft de overheid voor een groot deel in handen.' Verder verwacht de productiebaas van Volvo dat de overheid met de nodige infrastructuurwerken over de brug komt, als de batterijfabriek aan Gent zou worden toegekend.

De CEO van North Sea Port, Daan Schalck, reageert enthousiast op de mogelijke komst van de gigafactory naar Gent. 'Ik ben ervan overtuigd dat er tegen 2026, als de fabriek zijn productie moet starten, genoeg groene energie beschikbaar is', zegt Schalck in Göteborg.

De Gentse Volvo-fabriek ligt in het havengebied van de stad en Noth Sea Ports omvat naast de haven van Gent ook die van de Nederlandse steden Vlissingen en Terneuzen. 'Ik ben ervan overtuigd dat we voldoende veerkracht hebben om zo'n fabriek erbij te hebben', zegt Schalck.

Volvo Cars is in handen van het Chinese Geely. Dat kocht Volvo iets meer dan tien jaar geleden van Ford voor 1,8 miljard dollar. Ondertussen wordt aan een beursgang van Volvo Cars gesleuteld, waarbij het Zweedse bedrijf op 20 miljard euro gewaardeerd wordt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud