Gratis geld stuwt Tesla naar poleposition

Met het betaalbare Model 3 brak Tesla de poort naar grotere volumes open. ©AFP

Hoewel Tesla amper auto's verkoopt, is het bedrijf de waardevolste autobouwer ter wereld. Die stunt dankt CEO Elon Musk aan zijn visionaire plannen, maar ook aan het gratis geld van de centraal bankiers.

'We stoppen niet vooraleer elke auto op de weg elektrisch rijdt.' Elon Musk staat bekend voor zijn boude uitspraken. Maar nadat de in Zuid-Afrika geboren ondernemer jarenlang werd weggelachen wegens zijn gekke stunts en gemiste deadlines, haalde hij gisteren zijn slag thuis.

Tesla mag zich sinds 1 juli officieel het waardevolste automerk ter wereld noemen. De waarde van het Amerikaanse bedrijf schoot gisteren op de beurs een stuk boven 200 miljard dollar. Tesla onttroonde de Japanse reus Toyota als waardevolste autobouwer ter wereld, nadat het begin januari al het legendarische Volkswagen had ingehaald.

Dat een smurf als Tesla de nummer een op de beurs wordt, lijkt absurd. De Amerikaanse constructeur bouwde vorig jaar een recordaantal van 367.500 auto's. Dat was 30 keer minder dan de kampioenen Toyota en Volkswagen, die elk jaar meer dan 10 miljoen wagens produceren. Terwijl Toyota vorig boekjaar omgerekend 19 miljard dollar winst haalde uit 275 miljard omzet, draaide Tesla 862 miljoen dollar verlies op 24,6 miljard omzet.

Gratis geld

De onwaarschijnlijke beursrit van Tesla is te danken aan verschillende factoren. Het bedrijf profiteert ten volle van de openstaande geldkraan van de centrale banken. Bij de huidige nulrente is (verhoopte) winst ver in de toekomst plots evenveel waard als winst nu. Daarom zijn duur ogende ‘groeiaandelen’ zeer gegeerd. De Robinhoods, het leger jonge beleggers dat tijdens de lockdown de beurs ontdekte, vallen massaal voor spelers als Tesla.

Daarnaast heeft CEO Elon Musk een aanzienlijke voorsprong opgebouwd in elektrische wagens, die voor velen de toekomst van de autosector vormen. Met het Model 3, de eerste 'betaalbare' Tesla (koopprijs vanaf 50.000 euro), beukte het bedrijf de poort naar de grote volumes definitief open.

Vooral de Duitse merken bijten hun tanden stuk op de hippe Amerikaanse concurrent. De enige elektrische auto van BMW is het zes jaar oude model i3. Mercedes en Audi hebben met hun grote elektrische SUV's EQC en de Brusselse E-tron alleen maar een duurder antwoord op Tesla's model X.

Volkswagen wil in september zijn tegenstander van het Model 3 op de markt brengen. Maar de lancering van de VW ID3 loopt vast op allerlei softwareproblemen, die ei zo na de kop kostten van VW-CEO Herbert Diess. Toyota, de pionier in hybride wagens, miste de trein van de e-auto compleet.

Hoop

Terwijl de klassieke autobouwers worstelen met (corona)besparingen, dieselbans en CO2-boetes, lijkt Musk met zijn focus op elektrische wagens, onlineverkoop en iPhone-achtige aanpak beter gewapend voor de toekomst.

Nadat Tesla de verliezen jarenlang opstapelde, boekt het bedrijf al drie kwartalen op rij winst. Tesla verkocht in 2019 meer auto's dan in de twee jaren voordien samen. Eind vorig jaar leverde het bedrijf de eerste auto Made in China af. En Tesla begon de bouw van zijn eerste Europese Gigafactory in het hol van de leeuw: Duitsland.

Elon Musk, die met zijn bedrijf SpaceX ook toeristen de ruimte in wil schieten, slaagt er bovendien in beleggers te prikkelen met zijn ambitieuze toekomstdromen. Zo bedacht hij het idee van de Hyperloop, een razendsnelle vacuümtrein, en onthulde hij vorig jaar de Cybertruck, een elektrische pick-up die de snelheid van een sportwagen haalt.

Overgewaardeerd

Toch plaatsten veel experts kanttekeningen bij het beurssucces van Tesla. Analisten van Morgan Stanley waarschuwen dat veel investeerders de risico's van het runnen van een autobouwer onderschatten en Tesla verkeerdelijk behandelen als een snel groeiend technologiebedrijf.

Ook grootaandeelhouder Elon Musk is sceptisch. Begin mei tweette de balorige topman dat de beurskoers van Tesla te hoog was, wat de koers meteen miljarden kostte. Maar zelfs dat kon niet verhinderen dat Tesla amper 17 jaar na zijn oprichting de waardevolste autobouwer ter wereld werd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud