Guido Dumarey koopt Italiaans onderzoekscentrum van GM

Guido Dumarey kocht enkele jaren geleden de versnellingsbakkenfabriek van GM in Straatsburg. ©Anthony Dehez/BELGA

De ondernemer Guido Dumarey (Punch Group) neemt een vestiging in Turijn met 720 mensen over van de Amerikaanse autobouwer General Motors (GM).

Zeven jaar nadat Guido Dumarey een versnellingsbakkenfabriek met 1.000 werknemers in Straatsburg heeft overgenomen, sluit de automobielondernemer een nieuwe deal met de gigant General Motors. Het gaat dit keer niet om een grote fabriek, wel om een enorm onderzoekscentrum in het noorden van Italië.

Het General Motors Propulsion Engineering Center ligt op een universiteitscampus in Turijn. ©BELGA

GM, dat zich met de verkoop van Opel grotendeels uit Europa heeft teruggetrokken, verkoopt zijn Propulsion Engineering Center in Turijn. Dat is een vrij nieuw onderzoeks- en testcentrum: het werd in 2005 opgericht en zit sinds 2008 op de universitaire campus van de Politecnico di Torino.

720
Werknemers
Het centrum in Turijn telt 720 ingenieurs en technici.

Het centrum met 720 mensen is gespecialiseerd in dieselmotoren, maar ontwikkelt ook elektronica, controlesystemen en brandstofcellen, en is bezig met artificiële intelligentie. Dumarey kent het al sinds hij de fabriek in Straatsburg overnam. 'Ik heb vanaf 2015 regelmatig op de deur geklopt, maar nu is er een deal. Er was veel interesse, onder andere uit China en India.'

Het onderzoekscentrum werkte vooral voor het moederbedrijf General Motors, maar had ook andere klanten. In een eerste fase voert het nog tot eind 2021 heel wat opdrachten voor GM uit. 'We gaan op zoek naar nieuwe klanten', zegt Dumarey. 'De vestiging sluit aan bij onze andere onderzoekscentra: in Straatsburg (versnellingsbakken), in Silverstone (vliegwieltechnologie) en Sidney (New Technology Driveline).'

Diesel

Dumarey gelooft nog in diesel. 'Dieselmotoren zijn nooit zo schoon geweest als nu. De focus van het onderzoekscentrum blijft op diesel liggen, maar er is ook aandacht voor elektrisch rijden en hybride diesel.' Hij kijkt in de eerste plaats naar bestelwagens. 'Daar is elektrificatie niet ideaal, want de batterijen nemen te veel laadvermogen in.'

De fabriek van Punch in Straatsburg. ©ANTHONY DEHEZ/BELGA

Een overnameprijs is niet bekendgemaakt. Het centrum draait een omzet van 120 miljoen euro per jaar. 'Koken kost geld, maar de kennis van het centrum kunnen we in de groep inzetten om powerpacks te ontwikkelen', zegt Dumarey. Hij wil eigen aandrijfpakketten - een combinatie van een motor, transmissie en aanverwanten - op de markt brengen voor autofabrikanten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud