‘Ik kan mijn zaak runnen van aan het zwembad'

Maxime Dumarey ©Thomas De Boever

Racekampioen Maxime Dumarey, zoon van ondernemer Guido Dumarey, start met de onlineverkoop van banden. Met de prijsbreker Tyrestock gaat hij de strijd aan met lokale bandencentrales en internationale groepen.

Je kent mijn vader zeker?’, vraagt Maxime Dumarey voorzichtig terwijl hij op zijn gemak een brasserie binnenstapt in Sint-Martens-Latem. ‘Ik ben veel rustiger’, klinkt het bijna verontschuldigend. Toegegeven, de West-Vlaamse ondernemer Guido Dumarey racet door het leven en staat geen minuut stil. Maxime, die enkele weken geleden kampioen werd in het Europese Nascar-racekampioenschap, houdt van snelheid, maar hij is veel bedaarder dan zijn vader. Toch is de drive om het te maken als ondernemer niet minder groot.

Maxime Dumarey bedacht begin dit jaar een concept van een onlinebandenshop. Amper een half jaar later is tyrestock.be online. Voor dit jaar mikt Dumarey nog op een omzet van 2 miljoen euro. ‘Maar binnen vijf jaar zou dat toch 50 miljoen euro moeten zijn. Anders begin je er niet aan’, zegt Dumarey.

Ik mik op 50 miljoen euro omzet op vijf jaar. Anders moet je er niet aan beginnen.
Maxime Dumarey

Pardon? ‘In België moet de onlineverkoop van banden nog beginnen. Slechts 5 procent van de 4,6 miljoen verkochte banden passeert via het internet. In Frankrijk wordt 13 procent van de banden online verkocht en in de VS is dat zelfs al 26 procent’, verklaart Dumarey zijn hoge ambities. Hij verwijst naar Delticom, een grote Duitse groep die nu al meer dan een half miljard euro omzet realiseert met de onlineverkoop van banden in Europa.

‘Mijn prijzen zitten goed en ik bied een correcte service met allerlei tools en een livechat, waarom zou het dan niet lukken?’, zegt Dumarey. Hij heeft contracten met zowat alle bandengroothandels in Europa online. ‘Dat zijn 60.000 referenties en 20 miljoen banden in stock die geleverd kunnen worden binnen 24 uur.’

De levering of plaatsing gebeurt bij de bandencentrale naar keuze. De klant kan die selecteren via een kaart waar de montagevergoeding van elke bandencentrale wordt weergegeven. Het kost tussen 8,5 tot 20 euro om een band te laten monteren.

Niet allemaal fan

Dumarey begrijpt dat de bandencentrales niet allemaal fan zijn van onlineverkopers als Tyrestock. ‘Maar als ze geen Tyrestock-montagepunt zijn, verliezen ze omzet aan andere bandencentrales in de buurt’, redeneert Dumarey. ‘De bandencentrales haalden vroeger de helft van de omzet uit de verkoop van banden en de helft uit diensten. Op termijn zullen ze vooral nog diensten aanbieden: montage, uitlijnen, opslaan van winterbanden,…’

 

 Maxime Dumarey werd vorige maand kampioen in de Nascar Whelen Euro Series. ‘Een goed moment om in schoonheid te eindigen. Ik ben tien jaar actief geweest in de autorace en ga nu met pensioen’, zegt hij.

Dumarey kreeg de liefde voor de autosport met de paplepel mee en racete af en toe aan de zijde van zijn vader of zijn broer, met wie hij in 2007 de 24 uur van Zolder won. Op zijn achttiende trok hij naar de VS om te gaan racen in het populaire Nascar-kampioenschap, maar dat Amerikaanse avontuur eindigde abrupt toen het door de financiële crisis veel moeilijker werd om sponsors aan te trekken.

‘Ik heb mooie dingen gedaan en voor een publiek van 250.000 man gereden. Maar er kruipt veel tijd in de sport: vier keer per week fitnessen en in het weekend racen’, zegt Dumarey. Die tijd en energie brengt als ondernemer meer op. ‘In zaken kan je meer verdienen dan met de sport. Er zijn wel sporters die serieus veel verdienen, maar wereldwijd zij er veel meer zakenlui miljonair dan sporters.’

 

Dumarey tokkelt wat op zijn smartphone. ‘Kijk, sommige bandencentrales kopen de banden voor hun klanten bij ons in plaats van bij hun eigen groothandel als die duurder is. Waarom we zo goedkoop zijn? Voor iedere bestelling wordt het goedkoopste tarief gezocht bij de verschillende groothandels. We hebben een server die constant draait. We zijn goedkoper dan Delticom.’

Dumarey neemt bij Tyrestock genoegen met een vaste marge die erg beperkt is. ‘We zijn een zeer kleine en eenvoudige organisatie.’ Hij wijst op zijn smartphone. ‘Hiermee volg ik alles op. Ik kan de zaak runnen van bij het zwembad.’

Dat Dumarey in de bandensector rolde, is geen toeval. Nadat Dumarey enkele jaren geleden uit de VS was teruggekomen, werkte hij een jaartje voor zijn vader. Hij werd vertegenwoordiger bij BBS, het Duitse autovelgenmerk waar Guido Dumarey enkele jaren eigenaar van was.

‘Ik kwam in alle bandencentrales en heb veel geleerd. Sommige waren vuile koterijen waar je begroet werd door een man met zwarte handen’, vertelt Maxime. ‘Toen ik op mijn eigen benen wilde staan, lag de stap naar een eigen, nette bandencentrale voor de hand.’

Dat deed Dumarey zonder financiële hulp van de familie. ‘Ik wou geen geld aan mijn vader vragen, want dan ben je daar steeds afhankelijk van en kunnen er spanningen in de familie ontstaan.’

Maxime ontkent niet dat de zoon zijn van Guido Dumarey een troef was. ‘Iedere jonge ondernemer heeft een mentor nodig die je ervoor behoedt beginnersfouten te maken. Bij mij is dat mijn vader. Hij heeft ook veel contacten in de sector en dat helpt natuurlijk. Maar we doen ieder ons ding en daarom moeten we niet de hele tijd met elkaar over zaken praten.’

‘Mijn eigen bandencentrale Banden MD in Sint-Martens Latem draait nu erg goed, alle garages in de buurt komen bij mij. Maar een tijd geleden vond ik dat het nieuwe er wat af was. En ik ben er niet constant nodig: ik heb een schitterend team’, zegt Dumarey. ‘Mijn vader raadde me aan verder te groeien, met meer filialen of door een grote keten over te nemen. Maar veel personeel en al die stress die daarbij komt kijken, dat wil ik niet. Ik heb genoeg gezien bij mijn vader hoeveel spanning dat oplevert.’

Familiale druk

In eerdere interviews liet Guido Dumarey verstaan dat het tijd was dat zijn zonen ook een groep begonnen uit te bouwen. Was de familiale druk zwaar? Dumarey lacht hartelijk: ‘Ik heb er nooit aan toegegeven. Mijn broer wel, die werkt net als mijn vader elke dag van 6 uur tot 22 uur. Ik doe dat niet. Ik onderneem, maar ik wil ook nog van het leven kunnen genieten, veel sporten,… Ik ben een erg sociale mens die graag buitenkomt om andere mensen te ontmoeten. Maar ik ga vooral iets drinken met mensen aan wie ik iets heb: zonen of dochters van ondernemers die zelf ook actief zijn. Zo kom je wat te weten en kan je van elkaar leren.’

Dumarey’s smartphone piept. ‘Er komt weer een bestelling binnen’, zegt hij trots. ‘De site is nog nauwelijks bekend.’ Dat wil Dumarey de komende weken veranderen met allerlei commerciële deals met andere websites. En met een actie. ‘Wie deze maand winterbanden koopt, krijgt ze terugbetaald als het deze winter niet sneeuwt.’

In de Benelux heeft Tyrestock nu een netwerk van 450 montagepunten, maar Dumarey kijkt al uit om verder uit te breiden. ‘Ons platform is zo opgezet dat we heel snel kunnen schakelen om in een extra land actief te worden. De buurlanden als Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk liggen voor de hand.’

Wat als de zaken toch minder goed lopen dan verwacht? ‘In de sport heb ik geleerd te vechten en nooit op te geven. Tijdens een vierentwintigurenrace hadden we eens na amper een half uur al een serieuze panne. Na een dergelijke zware achterstand zou je kunnen opgeven, maar we zijn doorgegaan en zijn uiteindelijk nog flink kunnen terugkeren tot in de top tien.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud