Kwart minder winst voor D'Ieteren door bizarre winter

Financieel directeur Benoit Ghiot en CEO Axel Miller van D'Ieteren ©Photo News

D'Ieteren heeft in de eerste zes maanden evenveel omzet gerealiseerd als een jaar eerder, maar een kwart minder winst. Het zachte winterweer in Europa is de hoofdoorzaak. Voor heel 2014 handhaaft de autodienstengroep haar prognose van ongeveer 10 procent minder winst.

D'Ieteren wist zijn halfjaaromzet stabiel te houden op 2,97 miljard euro en dat geldt ook grotendeels voor de twee divisies van de groep: de omzet van Belron daalde 0,5 procent, die van D'Ieteren Auto steeg 0,2 procent.

Winstmatig was de prestatie echter minder goed. De courante winst voor belastingen, volgens de Brusselse groep de beste maatstaf om de gang van zaken weer te geven, kelderde met 25,1 procent tot 86,7 miljoen euro. Dat is een stuk slechter dan analisten hadden verwacht. De evolutie van de twee divisies was erg verschillend.

D'Ieteren Auto, de invoerder van de merken van de VW-groep in ons land, behaalde over de eerste zes maanden een marktaandeel van 22,27 procent, iets lager dan in heel 2013. De automarkt zelf bleef nagenoeg stabiel. Dankzij een betere mix - er werden meer Audi's en Porsches verkocht en minder Volkswagens - en lagere kosten bleef de winstdaling binnen de perken. D'Ieteren Auto droeg 37,2 miljoen euro bij tot het courant resultaat voor belastingen, 7 procent minder dan een jaar eerder.

Bij de voertuigbeglazingsdochter Belron kreeg de winst daarentegen een fikse knauw: de courante winst voor belastingen viel 34,7 procent terug tot 49,5 miljoen euro. De oorzaak is het contrasterend winterweer in de twee voornaamste regio's. De Verenigde Staten kregen af te rekenen met een bijzonder strenge winter, wat zich vertaalde in meer schade aan autoruiten en dus meer werk. In grote delen van West- en Noord-Europa daarentegen was er amper sprake van winterweer.

De lagere omzet in Europa werd goedgemaakt door een hogere omzet in de VS, maar winstmatig was dat niet het geval. In de VS konden de ruitenherstellers en -vervangers de vraag amper volgen en was er ook een voorraadprobleem. In Europa was er dan weer minder werk, zodat de structuren moesten aangepast worden, een proces dat tijd vergt.

Ondanks de winstdaling met een kwart handhaaft D'Ieteren zijn prognose van een daling met ongeveer 10 procent van de courante winst voor belastingen. De rest van het jaar zal uitdagend blijven voor Belron, maar er zijn voldoende maatregelen getroffen om de kosten onder controle te houden, aldus financieel directeur Benoit Ghiot. De omzet in de VS zou moeten stijgen, maar de Europese markten zullen zwak blijven. Voor de autodistributie verwacht D'Ieteren eenzelfde patroon als in het eerste halfjaar: een stabiel marktaandeel op een vlakke markt. De enige belangrijke productlancering in het najaar is die van de nieuwe Passat.

Een nieuwigheid is dat D'Ieteren voor zijn twee divisies nu ook een streefdoel voor de komende vijf jaar formuleert. Voor D'Ieteren Auto rekent de groep voor de periode 2014-2019 op een jaarlijkse omzetgroei van ongeveer 2 procent, terwijl de operationele winstmarge tegen 2019 rond de 2,5 procent moet zitten. Vorig jaar was dat net onder de 2 procent volgens Ghiot. Voor Belron moet de omzet jaarlijks ongeveer 4 procent groeien en moet de operationele winstmarge, die vandaag iets onder de 6 procent zit, tegen 2019 naar om en bij de 8 procent.

Over de zoektocht naar een derde pijler had CEO Axel Miller niets te melden. 'De zoektocht is bezig, we hebben duidelijke criteria en besteden er veel tijd aan', zei hij. De groep laat zich duidelijk niet opjagen, hoewel het al drie jaar geleden is dat het belang in Avis Europe werd verkocht. 'Weet u, D'Ieteren bestaat al sinds 1805 en heeft in al dit jaren zeven verschillende industriële activiteiten uitgeoefend. We nemen dus onze tijd. Wij zijn geen investeringsfonds.'  

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud