Leasesector heeft het moeilijk: 'Tijd van steeds meer auto voor minder geld is voorbij'

Sommige bedrijven verlengen de contracten voor hun leasewagens van vier naar vijf jaar. ©AFP

De belangrijkste Belgische autoleasebedrijven boekten vorig jaar 40 procent minder winst. Het gehavende imago van de diesel en de moeilijke tweedehandsverkoop brengen de sector in de problemen.

De gouden jaren van de Belgische autoleasesector lijken stilaan voorbij. De grootste vijf leasebedrijven van België boekten vorig jaar 112 miljoen euro bedrijfswinst, een kwart minder dan in 2017. Dat blijkt uit een analyse van de jaarrekeningen. Netto hielden de grote vijf spelers 67 miljoen euro over, een daling van bijna 40 procent tegenover een jaar eerder.

©Mediafin

Nochtans ging de omzet van de grote spelers vorig jaar hoger als gevolg van de licht groeiende leasemarkt. Dat de bedrijven toch minder winst boeken, is grotendeels te wijten aan de moeilijke verkoop van leasewagens op de tweedehandsmarkt. Het dieselgateschandaal bij Volkswagen in 2015 kelderde de populariteit van dieselauto’s. Daardoor raken leasebedrijven hun oude diesels veel minder makkelijk kwijt dan verwacht.

De tijd van steeds meer leaseauto voor minder geld is voorbij.
Erwin Ollevier
Algemeen directeur Athlon

‘Door het dieselverhaal worden bedrijven voorzichtiger’, bevestigt Erik Swerts van het leasebedrijf Alphabet. ‘De verkoop van tweedehandsauto’s staat onder druk’, zegt ook Erwin Ollevier, de algemeen directeur van de kleinere speler Athlon. ‘Een deel van onze export gaat naar Nederland en Duitsland, waar de CO2-uitstoot erg gevoelig ligt en steden de dieselauto willen verbieden. Daardoor dalen de prijzen. Dat voelen we.’

Immobiliteit

Marktleider ALD Automotive maakte vorig jaar zelfs verlies. Volgens topman Miel Horsten is dat deels te wijten aan een nieuwe afschrijvingsmethode. Maar de jaarrekening van het bedrijf maakt duidelijk dat ook ALD zijn tweedehandse auto’s moeilijk kwijtraakt. Terwijl ALD in 2017 37 euro verlies maakte per verkochte auto op de tweedehandsmarkt, is dat bedrag vorig jaar opgelopen tot 342 euro per auto.

Leasewagens blijven  razend populair

Leasewagens blijven erg gegeerd in België. In de eerste acht maanden van dit jaar werden in België 216.000 bedrijfswagens ingeschreven, evenveel als in dezelfde periode een jaar eerder. De verkoop van leasewagens, die de helft van de bedrijfsmarkt uitmaken, ging zelfs licht vooruit. Dat de totale Belgische autoverkoop van januari tot en met augustus toch met 6 procent achteruitboerde, is dan ook volledig te wijten aan de instorting van de particuliere markt. Veel particulieren stellen hun nieuwe aankoop uit omdat ze twijfelen over de juiste aandrijving: elektrisch, hybride, benzine of toch diesel?

 

‘Vroeger werden auto’s altijd als een goed idee aanzien’, zegt Erik Swerts van Alphabet, de leasedochter van BMW. ‘Maar de immobiliteit neemt zulke proporties aan dat klanten zich de vraag stellen: moeten we voortgaan met auto’s? Daardoor aarzelen bedrijven nog meer dan vroeger bij het bestellen van auto’s.’

Sommige bedrijven verlengen de contracten voor hun leasewagens van vier naar vijf jaar. ‘Mensen rijden minder met de auto en houden hem langer’, zegt Horsten. ‘Bovendien is er veel onzekerheid over de invoering van het mobiliteitsbudget en over de fiscaliteit. Daardoor worden bestellingen uitgesteld.’

Agressief

De meeste leasebedrijven verwachten dat hun rendabiliteit in 2019 niet verder daalt. Terwijl ze de voorbije jaren focusten op een agressieve prijszetting en op het inpikken van marktaandeel van concurrenten, moeten ze nu meer aandacht hebben voor hun belangrijkste risico: de juiste inschatting van de restwaarde van een auto. ‘Na de economische crisis hebben we allemaal de restwaarden een beetje overschat’, zegt Horsten.

De dalende winsten laten zich voelen bij werknemers met een leasewagen. ‘Vroeger kregen bestuurders altijd mooiere auto’s voor dezelfde budgetten. Daar komt een einde aan. De tijd van steeds meer auto voor minder geld, is voorbij’, zegt Erwin Ollevier.

‘De leasetarieven worden niet duurder’, beklemtoont Swerts van Alphabet. ‘Maar veel bedrijven hebben nog altijd een carpolicy die focust op diesel. Door het belang van de CO2-waarden in de fiscaliteit blijft een diesel (die minder CO2 uitstoot, red.) voor werknemers vaak interessanter dan een benzine. Daardoor is het mogelijk dat een werknemer nu voor hetzelfde budget minder krijgt dan twee jaar geleden.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud