Leuvense sensoren klaar voor doorbraak op automarkt

Filip Geuens, de CEO van Xenomatix. ©Dieter Telemans

Het Leuvense bedrijf Xenomatix komt met belangrijk nieuws tijdens de Amerikaanse technologiebeurs CES in Las vegas, die dinsdag begint. De sensorenfabrikant treedt toe tot een selecte club ‘secundaire leveranciers’ van de autobouwers.

De spin-off van Imec maakt zogenaamde lidar-sensoren, die met laserpulsen nauwkeurig en snel de afstand tot een object kunnen bepalen. Die zullen een cruciale rol spelen in de ontwikkeling van semi-autonome en zelfrijdende wagens.

‘We gaan in Las Vegas voor de eerste keer een live demo tonen van ons product: we hebben onze sensoren ingewerkt in de voorkant van een wagen. Op een beeldscherm zullen we een 3D puntenwolk tonen die alle mensen weergeeft die langs de wagen lopen’, zegt CEO Filip Geuens.

De door Xenomatix ontwikkelde technologie, ingewerkt onder een voorruit. ©Xenomatix

Xenomatix heeft al langer de ambitie uit te groeien tot een ‘Tier2-leverancier’ in de autosector. Dat zijn bedrijven die onderdelen mogen leveren aan de ‘Tier1-bedrijven’, de meest directe leveranciers van de autofabrikanten.

Dinsdagavond kondigt Xenomatix voor het eerst een contract aan met zo’n belangrijke speler. ‘Daarmee treden we toe tot een select clubje van slechts drie lidar-leveranciers die aan Tier1 mogen leveren, op een totaal van ongeveer 80 bedrijven wereldwijd’, zegt Geuens.

Schaalvergroting

Het contract vormt voor Xenomatix het startpunt van een fase van schaalvergroting. ‘Tot nu toe was het een verhaal van onderzoek en demo’s, nu doen we de stap naar massaproductie. Daarbij komt het erop aan onze sensoren nog kleiner en kostenefficiënter te produceren.’

Tot nu toe was het een verhaal van onderzoek en demo’s, nu doen we de stap naar massaproductie.
filip geuens
ceo xenomatix

Xenomatix haalde afgelopen jaar bij Japanse partijen zo’n 6,5 miljoen euro op en plant al een volgende kapitaalronde ‘met dubbele cijfers’ in de tweede helft van dit jaar, om de stap naar massaproductie te ondersteunen. De sensoren van het bedrijf kunnen over een goede twee jaar hun weg vinden naar de volgende generatie personenwagens, die in staat zullen zijn autonoom te rijden op de autosnelweg.

Een overzicht van de Vlaamse en Belgische tech op de CES leest u dit weekend in De Tijd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n