Advertentie

Macedonië geeft Van Hool een boost

Van Hool gaat in zijn nieuwe fabriek in Macedonië ook bussen bouwen voor de Europese markt. Aanvankelijk was die enkel bedoeld voor de Amerikaanse markt. Binnen de vijf jaar wil de busbouwer uit Koningshooikt 50 procent meer bussen verkopen. Nu bouwt Van Hool er circa 1.000 per jaar.

Van Hool is in zijn gloednieuwe, nog onafgewerkte, fabriek in Macedonië gestart met de productie van standaardbussen. Dit jaar moeten er 50 worden opgeleverd, de volgende jaren respectievelijk 250 en 350. Van Hool was aanvankelijk van plan om in Macedonië, waar de loonkosten in de sector 80 procent lager liggen dan in België, enkel bussen te bouwen voor de Amerikaanse markt maar heeft nu toch beslist om daar vanaf eind 2014 ook ‘goedkope’ bussen voor de Europese markt te bouwen.

De fabriek in Macedoniê - een investering van 25 miljoen euro - zorgde aanvankelijk voor de nodige ongerustheid bij het Belgische personeel omdat die vreesde dat dit ten koste zou gaan van de productie én werkgelegenheid in België waar nu 4.000 mensen werken.

‘Dit zal geen impact hebben op de productie in Koningshooikt waar we vooral mikken op de productie van hoogtechnologische bussen waar we goed ons mannetje staan ’, benadrukte topman Filip van Hool op Busworld Kortrijk, de grootste busbeurs ter wereld. 

‘Maar de markt is ondertussen opnieuw geëvolueerd. 80 procent van de verkochte bussen in Europa wordt momenteel in de lageloonkostenlanden Polen, Turkije en Tsjechië geproduceerd. Door de crisis kiezen steeds meer klanten voor goedkope standaardbussen. Daar kunnen we vanuit Koningshooikt niet tegen op, althans niet in dat segment. We willen echter alle bussen kunnen aanbieden. Van goedkope tot de recente dubbeldekbus voor Manchester United van 700.000 euro. We hebben meer omzet nodig, meer brutomarge. Vandaar die verandering van strategie die is doorgepraat met de bonden. Dankzij onze Macedonische bussen hebben we in de VS ook een contract voor duurdere bussen gekregen die we dan in België assembleren. Zonder Macedonië was dat niet gelukt.

Van Hool denkt vanaf 2015 150 tot 200 bussen per jaar te kunnen produceren in Macedonië voor de Europese markt. Er wordt ook opnieuw geprospecteerd in Israël en het Midden Oosten. ‘Er zijn contacten’, zegt Filip Van Hool. ‘Nog geen contracten'. Van Hool wil dank zij Macedonië en de nieuwe afzetmarkten zijn busverkoop de volgende vijf jaar met 50 procent verhogen. In Macedoniê zouden 400 tot 500 mensen aan de slag kunnen.

Samenwerking met het Chinese BYD dat op Busworld aankondigde op zoek te zijn naar Europese buspartners, ziet Van Hool niet zitten. ‘Vijf jaar geleden was men in Europa bang van China. Nu niet meer. We zijn veel zelfbewuster geworden. We hebben onze eigen technologie en die is goed’. Vorig jaar boekte Van Hool een globale omzet van 460 miljoen euro.

BYD houdt vast aan zijn plannen om elektrische bussen te bouwen in Europa. De Chinese megagroep, tevens 's werelds grootste producent van oplaadbare baterijen, sloot een joint venture met het Bulgaarse Bulmineral om in Bulgarije elektrische bussen te bouwen. In Hongarije heeft de groep ook een fabriek waar nu onderdelen voor Nokia worden geproduceerd. Voor de Europese productie van bussen worden beide opties bekeken.  'Maar er is nog geen beslissing gevallen', zegt directeur Yongping Chen van BYD Europe. 'We moeten 100 bussen verkopen in Europa om een fabriek te rechtvaardigen', aldus managing director Isbrand Ho van BYD Europe. 

BYD, dat ooit nog met interesse naar de Ford Genk-site zou hebben gekeken, sleepte recent een contract in de wacht voor 35 volledig elektrische bussen voor de luchthaven van Schiphol. Ook op het Waddeneiland Schiermonnikoog rijden BYD-bussen. Busspecialisten hebben twijfels bij de BYD-bussen. Op vlak van design heeft BYD nog veel te leren, was vrijdag op Busworld te horen. Bovendien maken de bussen nog relatief veel lawaai. Hun actieradius zou wel groter zijn dan die van sommige Europese concurrentie.

De tweejaarlijkse vakbeurs Busworld Kortrijk telt 380 exposanten onder wie 70 busbouwers. Het accent ligt vooral op de milieuvriendelijke bus (hybride en elektrisch). Steeds meer exposanten etaleren minibussen. De beurs loopt tot en met 23 oktober. Op zondag 20 oktober is ze gratis open voor het grote publiek.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud