Marchionne blijft nog drie jaar bij Fiat

Sergio Marchionne omringd door journalisten op de autobeurs van Detroit. (foto afp) ©AFP

Sergio Marchionne blijft nog zeker drie jaar de automaker Fiat leiden. Maar als het aan hem ligt, dan wel vanuit de VS.

Nu hij de overname van Chrysler uiteindelijk rond heeft gekregen, blijft de dealmaker Marchionne ook in de komende jaren nog aan boord. Een nieuw businessplan voor de drie komende jaren wordt in mei voorgesteld en 'er is geen twijfel dat Marchionne dat ook zal uitvoeren', zei Fiat-voorzitter John Elkann vandaag op een briefing op de autoshow van Detroit. Daarna 'is de toekomst open', maar er werd wel aan toegevoegd dat Marchionnes opvolger dan bij voorkeur van binnen het bedrijf komt en dat de overgang minder gehaast moet verlopen dan toen Marchionne in 2004 aantrad.

Marchionne zal dus de eerste jaren verantwoordelijk zijn voor de strategie van de gefuseerde groep van Fiat en Chrysler. Bronnen nabij het bedrijf gewagen onder meer van een budget van 9 miljard euro voor de ontwikkeling van nieuwe modellen.

Op 29 januari komt de raad van bestuur van Fiat bijeen om in detail te bespreken hoe de fusie van Fiat en Chrysler moet worden uitgewerkt. Niet alleen de organisatiestructuur moet aan bod komen, maar ook op welke beurs de hoofdnotering komt en waar het hoofdkwartier wordt gevestigd.

Hoofdkwartier in VS

Wat Marchionne betreft, mag dat laatste best in de VS zijn, liet hij in Detroit nogmaals verstaan. Een mogelijke verhuizing van het hoofdkwartier is al jaren voer voor discussie en voor zenuwachtigheid in Italië, waar men het industriële vlaggenschip node ziet vertrekken. Nu Marchionne zijn grote deal rond heeft, heeft hij mogelijk een groter draagvlak om zijn wil wat dit betreft door te drukken.

De beslissing komt de raad van bestuur toe, zei Marchionne, maar 'als je er objectief naar kijkt', zijn er volgens hem goede argumenten om naar de VS te verhuizen. Zijn team bekijkt nog de financiële consequenties. Belastingtechnische overwegingen zijn volgens hem minder relevant, omdat het gros van de belastingen wordt betaald waar zaken worden gedaan. Een voordeel van de VS zou de betere toegang tot kapitaal zijn.

Wat de nieuwe naam betreft voor de fusiegroep, merkte Marchionne nog op dat zowel Fiat als Chrysler erin zullen voorkomen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud