nieuwsanalyse

Marchionne wacht Hercules-taak bij FiatChrysler

Sergio Marchionne ©AFP

Met de beursgang van Ferrari kunnen beleggers meteen ook een waarde plakken op de overblijvende merken: Fiat, Chrysler, Alfa Romeo, Lancia en Maserati. En dat is niet veel.

‘Welke Ferrari ik zelf rij? Ik heb ze allemaal.’ Sergio Marchionne, de CEO van FCA FiatChrysler was gisteren in een opperbeste stemming bij de beursgang van Ferrari: met afstand het waardevolste merk uit zijn autoconcern.

Maar nu beleggers een waarde op Ferrari hebben geplakt en de afsplitsing van het het merk in gang is gezet, is het meteen ook duidelijk wat de rest van de groep waard is. En dat is, gezien de omvang van het multimerkenconcern, niet veel.

8,8
Zonder Ferrari zijn de resterende merken van Fiat Chrysler 8,8 miljard euro waard. Dat is minder dan het zwakste Europese broertje, Peugeot.

Zonder het belang in Ferrari zijn de merken Fiat, Chrysler, Alfa Romeo, Jeep, Maserati, Lancia en Dodge samen 10 miljard dollar (8,8 miljard euro) waard. Daarmee is het goedkoper dan het zwakste broertje van de Europese autobouwers: PSA Peugeot Citroën (12,5 miljard euro).

Om daar verandering in te brengen staat Marchionne voor zijn grootste uitdaging sinds hij meer dan tien jaar geleden CEO werd van Fiat. Sindsdien heeft hij zijn aandeelhouders met forse koersstijgingen tevreden weten te houden, maar dat was voor een groot deel te danken aan Ferrari.

Voor de resterende groep heeft Marchionne daarom een vijfjarenplan opgesteld dat stijf staat van de hyperambitieuze doelen. Zo moet de verkoop de komende vijf jaar met 2,6 miljoen stijgen tot 7 miljoen auto’s per jaar in 2020.

Investeringsplan

Om dat te bereiken heeft hij een investeringsplan opgesteld van 48 miljard euro. Dat klinkt enorm, maar in vergelijking met de grote Duitse automakers is het gering: Volkswagen, Daimler en BMW trekken elk tot 20 miljard euro per jaar uit voor onderzoek, ontwikkeling en uitbreiding. Geld dat keihard nodig is voor om zich de traditionele concurrentie, maar ook die van Tesla, Google, Apple en Uber van het lijf te houden. De komende jaren zullen de investering in de ontwikkeling van elektrische en zelfrijdende auto’s het uiterste van de gevestigde autoconcern vergen.

Welke Ferrari ik zelf rij? Ik heb ze allemaal!
Sergio Marchionne
CEO FiatChrysler

En de merken in de groep kunnen wel een impuls gebruiken. Fiat is wel het grootste merk van de groep in aantallen verkochte auto’s, maar de winstmarges blijven achter. Het merk is steeds afhnakelijker van de verkoop van de iconische stadsauto 500 en alle varianten die er inmiddels van bestaan. Andere modellen zijn in het beste geval in Italië een succes. Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Renault met zijn lowcost Logan, weet Fiat buiten Europa nauwelijks potten te breken.

Tegelijkertijd leidt het iconische Lancia een zieltogend bestaan: de productie wordt gereduceerd tot het stadsautootje Ypsilon. Chrysler en Jeep doen het vooral aardig in de Verenigde Staten, een even grote als grillige markt.

De nieuwe Alfa Romeo Giulia ©rv

Ondertussen wordt er naarstig gewerkt aan de herlancering van Alfa Romeo. Dat merk werd afgelopen voorjaar geherlanceerd. Het merk moet zijn sportieve uitstraling uit het verleden herroveren. De introductie van nieuwe sedan Giulia moet de eerste stap zijn: die moet Alfa dezelfde winstmarges bezorgen als Audi, BMW en Mercedes-Benz. Maar het duurt nog even voor dat model ook daadwerkelijk in de showrooms staat.

Het grootste probleem is misschien wel Maserati. De producent van luxe sportwagens heeft ambitieuze groeidoelen opgelegd gekregen: tegen 2018 moeten er 75.000 hoogrenderende Maserati’s per jaar verkocht worden, ofwel ruim twee keer zoveel als vorig jaar. Maar het gaat niet zo snel als gepland.

De middelgrote Ghibli die de concurrentie moest aangaan met de Audi A6, Mercedes-Benz E-klasse en de BMW 5, maar is daar maar ten dele in geslaagd. De verkopen vallen tegen. Tot overmaat van ramp is de beloofde SUV, de Levante, ondertussen uitgesteld naar volgend jaar. Als gevolg daarvan haalt Maserati dit jaar zijn verkoopsdoel van 50.000 auto’s niet en wordt de productie van de fabriek in november tijdelijk stilge zelfzelflegd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud