Marktaandeel VW onder tien procent

Een VW Golf van de 7de generatie. ©IMAGEGLOBE

In het eerste halfjaar kreeg Volkswagen, traditioneel de marktleider in België, rake klappen en zakt onder tien procent. De markt zelf bleef nagenoeg stabiel, ondanks een zwakkere junimaand.

Kijken we eerst even naar de markt. In juni werden 42.397 nieuwe personenwagens ingeschreven in België. Dat is een lichte daling van 1,8 procent tegenover juni 2013. Over de eerste zes maanden bedroeg het aantal inschrijvingen 287.203, wat 0,9 procent minder is dan een jaar eerder.

Febiac heeft het in een persbericht dan ook over een stabiele automarkt en handhaaft de prognose die ze eind 2013 gaf: 'een jaar 2014 dat zou schommelen tussen stabiliteit en lichte toename van de inschrijvingen'.

Mocht de markt dit jaar iets groeien, dan zal dat te danken zijn aan 'een mogelijke versnelling' van de vervanging van bedrijfswagens tijdens de tweede helft van het jaar.  Hierdoor zou het jaartotaal uitkomen op ongeveer 490.000 nieuw ingeschreven wagens. Ter vergelijking:l 2013 klokte af op 486.065.

Klap

Bij de merken kreeg marktleider Volkswagen een opvallend zware klap. In de eerste zes maanden werden 1.763 minder VW's verkocht, een daling met 5,9 procent. Het marktaandeel van het Duitse merk is daardoor voor het eerst sinds lang onder tien procent gezakt. Dat heeft te maken met een gebrek aan echt nieuwe modellen, maar ook met de hevige concurrentie. In juni stak Renault zelfs Volkswagen voorbij als grootste merk in België.

Denis Gorteman, de topman van invoerder D'Ieteren Auto, relativeert de terugval. Hij herinnert eraan dat in 2013 de nieuwe Golf werd gelanceerd, een model dat steeds een belangrijke impact heeft op de verkoop. Er kwamen dit jaar ook geen belangrijke nieuwe VW-modellen op de markt. Komt daarbij dat de fleetmarkt - de markt van bedrijfswagens - aan het dalen is tegenover vorig jaar, en die markt maakt 45 procent van de verkoop van Volkswagen uit.

Gorteman verwacht overigens dat de fleetmarkt ook de rest van het jaar moeilijk zal blijven. Hij verwijst enerzijds naar de nog steeds onzekere economische toestand, anderzijds naar het feit dat de regeringsvorming erg lang dreigt aan te slepen. 'Alle fleetklanten bestellen gewoon niet. Dit zou een invloed kunnen hebben op het totale volume van de markt.' Bedrijfswagens zijn goed voor ongeveer de helft van de autoverkoop in ons land.

Andere opvallende trends: de budgetwagens doen het goed (Dacia +11,5%, Skoda +5,3%), evenals de superluxewagens. Zo klom Porsche 36 procent, Lexus 52,2 procent en Maserati zelfs 779,2 procent. In het zuiver elektrisch segment scoorde Tesla goed met 284 ingeschreven wagens.

Vrachtwagens

De markt van de lichte bedrijfsvoertuigen, zeg maar de bestelwagens, kromp in de eerste zes maanden met 4,35 procent, terwijl de verkoop van vrachtwagens tussen 3,5 en 16 ton 2,3 procent lager uitkwam.

De verkoop van zware vrachtwagens (meer dan 16 ton) schoot 16,6 procent omhoog. Deze categorie heeft volgens Febiac geprofiteerd van het van de hand doen van de laatste stocks van vrachtwagens die nog aan de Euro V-norm voldoen. Sinds begin dit jaar mogen immers alleen nog vrachtwagens geproduceerd worden die aan de strengere Euro VI-norm voldoen. De norm bepaalt hoeveel schadelijke stoffen de motoren mogen uitstoten. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud