Maserati made in the USA

Sergio Marchionne, topman van Fiat-Chrysler, met Ferrari-piloot Fernando Alonso

Fiat zet de integratie van Chrysler verder en gaat nu ook een Maserati bouwen in de Verenigde Staten. Een opmerkelijke 'move' die niet zonder risico is. Het SUV-model komt pas binnen twee jaar in de toonzalen.

Een SUV-model van het legendarische merk Maserati gebouwd in Detroit, het vervallen mekka van de Amerikaanse autoindustrie, met onderdelen van een Jeep. Is dat nog wel een Maserati, vraagt The Wall Street Journal zich terecht af.

Het is in elk geval een onmiskenbare illustratie van de onverzettelijkheid waarmee Sergio Marchionne, de baas van Fiat, zijn Italiaanse autogroep wil integreren met Chrysler. Fiat heeft nu 53 procent van de Amerikaanse constructeur.

Fiat stelt de nieuwe Maserati vandaag voor op het autosalon van Frankfurt. De wagen, die pas in 2013 in de toonzalen zal te zien zijn, krijgt hetzelfde chassis als een Jeep Grand Cherokee en zal geassembleerd worden in de grootste stad van Michigan.

Marchionne stelde onlangs een nieuw managementteam samen dat baas wordt over de twee autogroepen, hijzelf wordt voorzitter van de nieuwe combinatie. Schaalgrootte is een must om te overleven is zijn devies. ‘Marginale spelers gaan er uit’, klinkt het.

Bundeling

Het is niet de eerste keer dat Chrysler en Fiat de krachten bundelen om samen een auto te maken. Een Chrysler-fabriek in Mexico assembleert al de trendy-compacte Fiat 500. En Lancia, één van de Fiat-merken, verkoopt een versie van de Dodge Journey in Europa. Later dit jaar gaat in een Chrysler-vestiging in Illinois de productie van start van een kleine auto gebaseerd op een Fiat-design die maar 5,6 liter/100 km verbruikt. Belachelijk weinig naar Amerikaanse normen.

Maar of het Maserati-verhaal verf pakt is andere koek. ‘Een luxemerk met zo’n uitgesproken profiel in de Verenigde Staten bouwen, houdt een serieus risico in’, vindt Rebecca Lindland, analist bij IHS Global Insight. De goedkoopste Maserati kost nu 118.000 dollar (86.286 euro) in de States.

De aandacht die Marchionne besteedt aan de combinatie van de twee autogroepen bewijst dat hij de fouten uit het verleden niet wil herhalen. Daimler AG, ooit eigenaar van Chrysler, weigerde onderdelen en componenten van Mercedes te delen met Chrysler, met uitzondering van de Grand Cherokee.

De fusie Daimler-Chrysler mislukte en Daimler verkocht de Amerikaanse constructeur aan het hedgefonds Cerberus Capital Management. Twee jaar later kwam Chrysler in een gerechtelijk akkoord terecht en daarna belandde het in de handen van Fiat.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud