Maserati splitst Benelux op door verkoopsucces

De Maserati Ghibli, een van de topmodellen van de Italiaanse autobouwer. ©AFP

De Italiaanse fabrikant van luxewagens Maserati splitst zijn Beneluxdivisie op om beter te kunnen inspelen op de sterke groei van de verkoop. België en Luxemburg vallen voortaan onder West-Europa, Nederland wordt in de zone Noord-Europa ondergebracht.

Maserati, een onderdeel van het Fiat-imperium van topman Sergio Marchionne, is aan een opmerkelijke renaissance bezig. De autobouwer, bekend van het logo met de drietand, heeft zich met succes in de concurrentiestrijd geworpen met andere fabrikanten van luxewagens, zoals Porsche, BMW en Audi.

Daarbij scoort de autobouwer vooral met vierdeursmodellen als de Quattroporte en de Ghibli. Die meten zich met modellen als de Panamera van Porsche en andere luxueuze vierdeurs-'saloons', zoals dat type van automodel wel eens genoemd wordt.

Hoeveel Maserati's er in totaal in België rondrijden, valt moeilijk te zeggen. De autofederatie Febiac brengt Maserati in zijn overzicht van het wagenpark per merk onder in de categorie 'andere'.

In zijn persbericht pakt Maserati uit met een groei van het aantal nieuw ingeschreven Maserati's met liefst 1.328 procent. Dat zijn cijfers over het eerste kwartaal, maar dan wel over België en Luxemburg samen. Uit de cijfers van Febiac blijkt dat in het eerste kwartaal 107 nieuwe Maserati's werden ingeschreven, goed voor een marktaandeel van 0,07 procent.

Het legendarische automerk bestaat dit jaar precies honderd jaar. Daarom viel Maserati dinsdag een speciale eer te beurt: de tiende rit van de Giro, van Modena naar Salsomaggiore Terme, vertrok pal voor de ingang van de historische Maserati-fabriek.


Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud