portret

Matthias Müller: trouwe bedrijfssoldaat

Matthias Müller volgt Martin Winterkorn op als CEO van de groep Volkswagen. Müller geldt als een trouwe bedrijfssoldaat die al bijna veertig jaar voor de Duitse autobouwer werkt.

‘Ik sta voor elke opgave ter beschikking. Waarom zou ik me verstoppen?’ Dat antwoordde Porsche-topman Matthias Müller in maart zelfbewust op de vraag of hij zich kon voorstellen ooit Martin Winterkorn op te volgen als CEO van de hele Volkswagengroep.

Tot voor kort leek dat een hypothetische vraag. Martin Winterkorn zat toch strak in het zadel van de Duitse autobouwer, zeker na de gewonnen machtstrijd tegen VW-erfgenaam Ferdinand Piëch.

Maar eind vorige week bracht een schandaal met gemanipuleerde uitstoottesten in de VS Volkswagen in de problemen. Op een week tijd gleed Volkswagen af van een voorbeeldbedrijf naar de boeman van de auto-industrie, zoals de Duitse krant Handelsblatt vaststelde. Woensdag moest Winterkorn het veld ruimen.

Müller met zijn voorganger, Martin Winterkorn ©AFP

De raad van bestuur van VW duidde vrijdagavond Matthias Müller aan als opvolger van Winterkorn. ‘Matthias Müller ist een persoonlijkheid met grote strategische, bedrijfsmatige en sociale competenties’, klonk het in een persbericht van de raad. ‘We waarderen uitdrukkelijk zijn kritische en constructieve blik’.

Müller wordt algemeen geroemd om zijn sociale vaardigheden, in tegenstelling tot zijn autoritaire voorganger Winterkorn.

De in Chemnitz geboren Müller werkt al bijna 40 jaar in dienst van VW en kent het concern dus als zijn broekzak. Müller begon na de middelbare school een stage bij Audi, en maakte er - na een korte onderbreking voor zijn opleiding informatica - snel carrière. In de jaren negentig bouwde hij samen met een zekere Martin Winterkorn de kleine Audi A3 uit tot een succes. Later nam hij de leiding van het productmanagement bij de VW-dochter Audi, Seat en Lamborghini.

Blokkendoos

Toen Martin Winterkorn in 2007 baas van VW werd, maakte hij Müller tot merkstrateeg van de groep. In die functie moest Müller de 12 merken van de VW-groep een eigen profiel geven. Hij voerde het blokkendoosprincipe in, waarbij in zoveel mogelijk modellen dezelfde onderdelen moeten worden ingebouwd, zonder dat het de klanten opvalt.

40
Matthias Müller heeft er een carrière van 40 jaar opzitten bij de VW-groep

Drie jaar later verkaste Müller naar Porsche, dat net door Volkswagen was opgeslokt na een mislukte overnamepoging van Porsche op VW. Hij trad ook toe tot de raad van bestuur van de Volkswagengroep.

Müller slaagde erin het ingeslapen Porsche weer op de sporen te zetten. Zo groeide de omzet van het sportmerk van minder dan 10 miljard euro in 2010 naar 17,2 miljard euro vorig jaar. Als topman hechtte Müller veel belang aan kostenefficiëntie, maar kon hij ook scoren bij de vakbonden.

Elke medewerker van Porsche kreeg over 2014 een bonus van 8.600 euro ©REUTERS

Zo kreeg elke Porsche-werknemer dit jaar een bonus van 8.600 euro. Innovatie stond hoog op het lijstje van Müller. Op de autobeurs van Frankfurt eerder deze maand onthulde hij de Mission E, de eerste volledig elektrische Porsche. Op termijn wil Müller alle modellen van Porsche met een elektrische motor op de markt brengen.

Zijn succesrecepten van Porsche moet Müller nu op de hele VW-groep toepassen. De groep Volkswagen haalt vandaag het gros van haar winst uit de stevige marges van het sportmerk Porsche en het luxemerk Audi, terwijl het merk VW weinig winst maakt. Maar Audi kijkt de jongste maanden tegen een achterstand aan ten opzichte de succesvolle concurrenten Mercedes en BMW.

Aangezien Porsche amper op de dieselmarkt actief is, heeft Müller het voordeel dat hij amper verwikkeld is in het Amerikaanse testschandaal bij dieselauto’s. Toch is niet duidelijk of Müller een overgangspaus wordt voor VW, een megaconcern met bijna 600.000 werknemers. Müller is 62, en noemde zichzelf tot voor kort te oud om Martin Winterkorn (68) op te volgen.

De liefde voor de auto heeft de grijskop met de jongensachtige grijns in elk geval met de paplepel binnengekregen. Zijn vader was technisch directeur van het autocircuit Sachsenring en werkte bij het motobedrijf DKW. De Porsche 911 GT3 is Matthias Müllers lievelingsauto, zo onthulde hij in een interview. Zijn allereerste auto? Een Volkswagen Kever natuurlijk.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud