Matthias Müller wordt puinruimer bij VW

Matthias Müller, de nieuwe CEO van Volkswagen ©AFP

De veteraan die de voorbije vijf jaar met succes het merk Porsche leidde, krijgt nu de zware taak de hele Volkswagen-groep temidden een milieufraudeschandaal weer op de rails te krijgen.

Witte rook in Wolfsburg. Na een marathonzitting, de tweede al deze week, kondigde de raad van bestuur van Volkswagen aan dat de 62-jarige Matthias Müller de nieuwe CEO wordt van Europa's grootste autobouwer.

Müller is de opvolger van Martin Winterkorn, die eerder deze week moest opstappen temidden een escalerend dieselfraudeschandaal. Exact een week geleden beschuldigde de Amerikaanse milieudienst EPA de Duitse autogigant ervan de emissienormen omzeild te hebben. VW riskeert een boete van 18 miljard dollar.

Het regende mea culpa's van het topmanagement, maar dat bleek onvoldoende om de publieke verontwaardiging in te dammen. De dieselfraude beperkt zich immers niet tot de Verenigde Staten, maar VW blijkt wereldwijd een probleem te hebben.

Wolfsburg erkende dinsdag dat er wereldwijd 11 miljoen diesels met fopsoftware uitgerust zijn en neemt een provisie van 6,5 miljard euro in de boeken. De beurskoers van Volkswagen ging hard onderuit.

De 62-jarige Müller stond de voorbije vijf jaar aan het hoofd van de sportwagenbouwer Porsche, als winstmachine zonder gelijke in de sector het kroonjuweel van de VW-groep. Analisten becijferen de waarde van Porsche op 25 miljard euro, dubbel zo veel als de 13 miljard voor het Volkswagen-merk.

Müllier is een VW-man in hart en nieren. De Oost-Duitser verhuisde als kind vanuit de DDR naar Beieren, waar hij al snel als leerjongen aan de slag ging bij VW-luxedochter Audi.

Na zijn studies informatica in München maakte hij snel carrière bij Audi. Op zijn 40ste was hij al chef productontwikkeling. Hij tekende voor de lancering van de A3, waarmee Audi doorbrak in het segment van de compacte auto's. 

Decentralisatie

Niet alleen het personeel wisselt. Op de persconferentie zegt de minister-president van grootaandeelhouder Nedersaksen, Stephan Weil, dat er een 'decentralisatie' komt, met een minder strakke regie vanuit Wolfsburg. Met andere woorden: de verschillende merken (VW, Audi, Porsche, Skoda, SEAT, Bentley, MAN ...) krijgen een grotere autonomie, net als de verschillende regio's.

Opvallend: Michael Horn, CEO van Volkswagen of America, mag zijn job houden. Wel krijgt hij een 'schoonmoeder' boven zich. Er komt nieuwe afdeling Noord-Amerika, met aan het hoofd Winfried Vahland. Vahland was tot nog toe de CEO van het succesvolle Tsjechische budgetmerk Skoda en mag nu proberen in de slechtst mogelijke omstandigheden eindelijk een doorbraak te forceren op de Amerikaanse markt. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud