Mazda verlengt contract met Vlaamse havens

De haven van Antwerpen is al sinds 1968 een belangrijke logistieke hub voor Mazda ©BELGA

Mazda heeft vandaag in Willebroek een nieuw vijfjarig contract afgesloten met de havens van Antwerpen en Zeebrugge. De logistieke activiteiten van de Japanse autoreus leveren de Belgische staat jaarlijks miljoenen euro's aan invoertaksen op.

Mazda is met circa 125.000 verkochte wagens dit jaar (tot en met oktober), maar een kleine speler op de Europese automarkt.

Ook in België heeft het Japanse automerk een marktaandeel van minder dan vijf procent. Maar het bedrijf is met een omzet van 3,4 miljard euro (2011) in ons land, wél een van de grootste grootste spelers in de Belgische autosector.

De verklaring achter die vreemde paradox, ligt in Zeebrugge, Antwerpen en Willebroek. België is immers al sinds 1968 de belangrijkste draaischijf in Europa. Vanuit Antwerpen worden alle wagens aangevoerd voor de Benelux, Duitsland, Zwitserland, Tsjechië, Slowakije en Oostenrijk.

Tot 2008 was Rotterdam de overslaghaven voor Groot-Brittannië en Ierland, maar sinds vijf jaar heeft Zeebrugge die taak overgenomen.

In Willebroek, vlakbij het kanaal Schelde-Brussel, heeft Mazda sinds 1995 een logistiek centrum van waaruit heel Europa met wisselstukken bediend wordt. In het magazijn liggen ruim 100.000 onderdelen opgeslagen. 

Op een persconferentie in Willebroek, werd vandaag een nieuw vijfjarig contract getekend met de Vlaamse havens. De logistieke activiteiten leveren de Belgische schatkist jaarlijks ruim 100 miljoen euro op. Vlaams minister-president Kris Peeters, aanwezig op de persconferentie, sprak van 'een investering in de toekomst'.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud