Melexis herrijst na autocrisis

Françoise Chombar, de CEO van Melexis. ©Tim Dirven

Autobouwers bestellen weer chips en sensoren bij het Vlaamse technologiebedrijf. In het eerste kwartaal mikt CEO Françoise Chombar op een omzetgroei van minstens 15 procent. Beleggers reageren enthousiast.

De autosector liep vanaf eind 2018 zware averij op in een perfecte storm van handelsoorlogen, kelderende autoverkopen, nieuwe Europese milieunormen en de defenestratie van koning diesel.

Melexis , met zijn chips en sensoren een hofleverancier van de autobouwers, ontkwam niet aan die malaise. De jaarcijfers doken over heel de lijn lager dan in 2018. Omzet -14 procent, bedrijfswinst -49 procent en de nettowinst -48 procent. De winst per aandeel gaat van 2,86 naar 1,49 euro. 

Tot daar het slechte nieuws. Eind oktober, bij de publicatie van de derdekwartaalcijfers, gaf de ontwerper van autochips al aan dat de scherpe voorraadafbouw bij zijn klanten stilaan voorbij leek. En dat de bestellingen opnieuw binnenrolden. 

Vertrouwen

Topvrouw Françoise Chombar bevestigt nu die boodschap en kijkt met vertrouwen naar 2020. 'De voorraadcorrecties zijn voorbij en het bestelgedrag van klanten is verder verbeterd in het vierde kwartaal van 2019 en het begin van het nieuwe jaar.' In het slotkwartaal van vorig jaar klokte de omzet zoals analisten hadden verwacht af op 127 miljoen euro (-10%). 

Voor het lopende eerste kwartaal gaat Chombar uit van een omzetgroei van 15 à 18 procent tot 134 à 138 miljoen euro. Dat is tot 10 miljoen euro meer dan de analisten hadden gehoopt. De CEO schuift verder een brutomarge rond 41 procent en een bedrijfsmarge rond 17 procent naar voren. 

Voor heel het boekjaar verwacht de chipbouwer een omzetgroei van ongeveer 10 procent, een brutomarge rond 41 procent (40,3% in 2019) en een bedrijfsmarge rond 17 procent (14,5%).

Melexis stipt daarbij aan dat de autoverkoop dit jaar zwak blijft en mogelijk onder het niveau van 2019 zal uitkomen, waarin de verkoop met 5 procent zakte. Positief is dat de bestellingen normaliseren en het aantal halfgeleiders per wagen in de lift zit. In elke nieuwe wagen die van de band, rolt zitten gemiddeld elf sensoren van de chipfabrikant. 

Corona

Ook Melexis' Duitse concurrent Infineon  deed woensdag de boeken open. De autochips - goed voor 43 procent van de totale omzet - zagen de verkopen afgelopen kwartaal met 2 procent dalen. Voor het lopende kwartaal mikken de Duitsers op een groei van meer dan 5 procent, voor het hele boekjaar op 5 procent. Voor de volledigheid: Infineons voorspellingen gaan uit van een wisselkoers van 1,13 dollar voor een euro, terwijl dat bij Melexis 1,10 is. 

Infineon benadrukt dat zijn vooruitzichten vertrekken van de assumptie dat het coronavirus dit jaar geen significante impact op zijn business heeft. Melexis daarentegen rept met geen woord over het virus dat in China ondertussen bijna 500 slachtoffers heeft gemaakt. 

Melexis, dat wereldwijd 1.500 mensen tewerkstelt op 19 locaties, heeft geen fabrieken in China. Het heeft in het land een 30-tal medewerkers in Sjanghai en Shenzen, verkopers en ingenieurs. Zij kunnen indien nodig thuis werken, zegt het bedrijf. 

De omzet komt wel voor 47 procent uit Azië en Oceanië. China alleen is goed voor zowat 12 procent van de groepsomzet. 

De aandeelhouders van Melexis krijgen over 2019 een dividend van bruto 2,20 euro per aandeel, waarvan 1,30 euro al werd uitgekeerd in oktober. Het slotbedrag van 0,90 euro volgt midden mei. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud