'Melexis kan profiteren van VW-schandaal'

Een sensor van Melexis ©Dieter Telemans

Toeleveranciers voor de autosector krijgen even rake klappen als de autoconstructeurs zelf. Maar voor bedrijven als Melexis biedt de huidige crisis eerder opportuniteiten dan bedreigingen.

Dat is alvast de mening van Guy Sips bij KBC Securities en één van de analisten die het aandeel volgt. 'De eerste vraag die we ons moesten stellen is of Melexis, als leverancier van chips, mede aansprakelijk kan gesteld worden voor (het bedrog van) Volkswagen en daar durf ik nu volmondig 'neen' op antwoorden. Ik denk zelfs dat daar een quasi-consensus over bestaat bij de analisten'.

Maar dat belet niet dat de zenuwen bij Melexis meer gespannen staan dan anders, aldus Sips. 'Volkswagen is een belangrijke klant van hen. Al liggen de eieren van Melexis alles behalve in één mand, ze leveren sensoren aan zo wat de hele autoindustrie. UBS berekende wel dat een daling van de verkoop van VW met tien procent een effect van 0,5 tot 1,5 procent op de omzet van Melexis zou hebben.

Netto zal die impact allicht veel kleiner zijn, als er al enige impact is. Want wie geen Volkswagen of Audi meer koopt, die kiest wel voor een andere wagen. Waarbij de kans klein is dat daar géén Melexis-technologie in zit.

De verwachting is dat als gevolg van de Volkswagen-crisis overheden meer controles gaan uitvoeren op personenwagens, de bestaande tests zullen aanpassen en dat ook het rijgedrag nog meer in de gaten zal gehouden worden. 'Nog meer veiliger en groener auto's dus, net iets waar Melexis goed in is', aldus Sips, 'en een trend die nog maar in zijn kinderschoenen staat'.

Het VW-dossier zal voor nog meer controles zorgen en dat speelt in de kaart van Melexis
Guy Sips
analist KBC Securities

Sips verklaart de recente verkoopgolf van aandelen van leveranciers voor de autoindustrie door de plots toegenomen onzekerheid bij de beleggers. 'Maar uiteindelijk zullen de gevolgen niet dramatisch zijn en zie ik, zeker voor een aandeel als Melexis, zelfs koopopportuniteiten opduiken'.

Hij verwijst ook naar de algemene malaise sinds vorige week toen de Fed besliste de rente niet te verhogen. 'Dat heeft twee bewegingen op gang gebracht bij de fondsbeheerders: een vlucht naar beleggingen in benchmarks (indexen) en het veiligstellen van de winst op aandelen die tot nog toe goed presteerden. Melexis was daar in beide gevallen het slachtoffer van', aldus Sips.

Hij heeft een koopadvies met een koersdoel van 57,50, Petercam heeft een koersdoel van 60 euro en raadt aan om het aandeel te houden.

Melexis verloor donderdag 5,2 procent tot 39,17 euro en staat nu weer onder de 40 euro. Ook het Duitse Lanxess (42,04 euro, -5,1%), dat onder meer in Zwijndrecht synthetisch rubber maakt voor autobanden kreeg er van langs. ArcelorMittal (5,12 euro, -2,9%) heeft al geruime tijd last van de druk op de grondstoffenaandelen, maar lijdt ook onder de problemen in de autosector: één zesde van zijn omzet haalt de staalreus uit automotive. ArcelorMittal maakt onder meer in Gent-Zeehaven vlakstaal voor auto's.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud