Mercedes stuurt winstmarge voorbij tien procent

De 'snor' - hier in het gezelschap van een Tsjechisch model - is erg tevreden over zijn tien procent winstmarge ©EPA

Daimler haalt met zijn paradepaardje Mercedes eindelijk de lang beoogde winstmarge van tien procent. Bovendien blijft topman Dieter Zetsche optimistisch over de Chinese markt, meer dan BMW en Audi.

Tijdens het tweede kwartaal boekte Daimler  een operationele groepswinst van 3,8 miljard euro, een stijging van liefst 54 procent en beter dan de marktconsensus van 3,3 miljard. Dat was in niet geringe mate te danken aan de 2,23 miljard die het luxemerk Mercedes opleverde, goed voor een winstmarge van 10,5 procent. Daarmee neemt Mercedes voor de eerste keer in vier jaar weer de kaap van tien procent en komt zo op het niveau van Audi en BMW, die andere Duitse bouwers van luxewagens.

'We zullen in China merkelijk meer auto's verkopen'
Dieter Zetsche
CEO Daimler

Sinds 2013 heeft Mercedes verschillende nieuwe modellen op de markt gebracht of bestaande versies een upgrade gegeven, gaande van de compacte A-klasse tot de luxelimousine Maybach. CEO Dieter Zetsche bevestigde de eerdere prognoses voor het hele boekjaar, met name een duidelijke winststijging zowel in de divisie personenwagens als bij de vrachtwagens. De groei in de autodivisie zou minstens tien procent bedragen.

Intussen blijft Daimler ook optimistisch over de Chinese markt, hoewel concurrenten als Audi en BMW daar in juni voor het eerst een duidelijke achteruitgang moesten noteren. Volgens Zetsche zal Daimler daar dit jaar duidelijk meer dan 300.000 wagens verkopen en 'ik leg de klemtoon op duidelijk', aldus de CEO. De beurswaarde van de auto- en vrachtwagenbouwer steeg dit jaar in Frankfurt al met een kwart. Kort na de opening wint Daimler 1,2 procent of vier keer meer dan de DAX-index.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud