Advertentie

Miljardendeal op til rond Carglass-moeder Belron

©BELGAIMAGE

Het investeringsfonds Clayton, Dubillier & Rice (CD&R) werkt aan de verkoop van een kwart van zijn participatie (40%) in Belron, de groep boven de autoruitenhersteller Carglass.

Dat vernam De Tijd van meerdere bronnen. De deal kan de Amerikaanse investeerder meer dan 1 miljard euro opbrengen. D’Ieteren blijft zo goed als zeker als grootste aandeelhouder (53,75%) aan boord.

Belron is een van de grootste spelers ter wereld voor de herstelling en de vervanging van autoruiten. Het bedrijf is al enkele decennia een onderdeel van D’Ieteren. Dat haalde vier jaar geleden met CD&R een partner aan boord om cash vrij te maken om te investeren in activiteiten buiten de autosector. Van die diversificatie kwam echter nog niet veel in huis.

De essentie

  • CD&R, D'ieteren's partner in Carglass, zet een deel van zijn participatie in de etalage.
  • Gezien de waarderingen die op Belron (Carglass) geplakt worden, is het belang van zo'n 10 procent meer dan 1 miljard euro waard.
  • Meerdere potentiële overnemers lopen zich al warm.

CD&R betaalde eind 2017 620 miljoen euro voor het belang in Belron en heeft zich dat nog niet beklaagd. Belron groeide sindsdien fors. Dat zette de twee hoofdaandeelhouders ertoe aan meermaals extra schulden op de balans van het bedrijf te zetten, wat leidde tot forse dividenden en uitkeringen. CD&R cashte op die manier al zo’n 900 miljoen euro en verdiende zijn inleg al ruimschoots terug.

Toch wil de investeringsreus uit New York al deels cashen op Belron. Volgens onze informatie heeft hij de zakenbanken JPMorgan en Bank of America Merrill Lynch aangesteld om de markt af te speuren naar een koper voor een belang van zowat 10 procent.

In de wandelgangen is sprake van de interesse van het Singaporese staatsinvesteringsfonds GIC, het Canadese pensioenfonds CPPIB (ex-aandeelhouder van Interparking), maar ook van de fondsen van CVC en Blackstone, die investeren op de langere termijn. CVC was vier jaar geleden al een van de gegadigden voor het belang waar CD&R uiteindelijk de hand op legde. Ook D’Ieteren zou geïnteresseerd zijn om enkele procenten van Belron bij te kopen.

De schulden niet meegerekend is Belron volgens analisten tussen 10 miljard en 11 miljard euro waard. Op basis daarvan hangt aan het belang dat te koop staat een prijskaartje van ruim 1 miljard.

Gouden jaren

De interesse voor Carglass en co. is groot omdat het bedrijf gouden jaren kent. De reden daarvoor zit in het vierletterwoord ADAS (advanced driver assistance systems). ADAS is een verzamelnaam voor een groeiend arsenaal gesofisticeerde rijhulp- en veiligheidssystemen in nieuwe auto’s. Bij elke vervanging van ruiten moeten die sensoren, radars en camera’s worden gekalibreerd. Dat vereist specialistenwerk en veel investeringen. Kleine spelers hebben vaak onvoldoende diepe zakken om die technologische markt actief te blijven volgen. Vanaf 2022 moeten alle personenwagens met ADAS worden uitgerust.

3,9
miljard euro
In 2020 zakte de omzet van Carglass met 8 procent tot 3,9 miljard euro.

De hersteller van autoruiten kwam het coronajaar 2020 omzetgewijs zonder veel kleerscheuren door. Auto’s reden weliswaar minder kilometers en liepen daardoor minder schade aan hun ruiten op, wat de omzet met 8 procent omlaag duwde naar 3,9 miljard euro. Maar dat werd ruimschoots gecompenseerd door kostenbesparingen en omdat bij steeds meer autoruiten allerlei sensoren (van regensensoren tot verkeersbordcamera’s) opnieuw worden geconfigureerd als de voorruit vervangen wordt. Daardoor klom de aangepaste bedrijfswinst met 40 procent naar 583,1 miljoen. Die resultaten zetten D’Ieteren Auto, de belangrijkste autoverdeler in ons land, in de schaduw.

Belron wil focussen op die heel rendabele activiteiten. Minder strategische onderdelen gaan de deur uit. De groep verkocht onlangs haar afdeling carosserie in ons land - de Belgische marktleider in reparaties van koetswerk en interieur. In Frankrijk trok ze zich terug uit de herstellingen aan huis en in het VK werd AutoRestore verkocht.

D’Ieteren

D’Ieteren blijft zoeken naar doelwitten om minder afhankelijk te zijn van Belron. Het scheelde niet veel of het slaagde onlangs in die opzet.

D’Ieteren zoekt intussen voort naar andere doelwitten om minder afhankelijk te worden van Belron. Het scheelde niet veel of het was in dat opzet geslaagd. Volgens onze informatie greep de groep onlangs net naast de overname van ERM, het grootste adviesbureau ter wereld in duurzaamheid. D’Ieteren werd aan de meet geklopt door de private-equityreus KKR.

Omdat D’Ieteren op een immense berg cash zit, wordt de naam van de autoholding ook naar voren geschoven in andere overnametransacties, waaronder de verkoop van een minderheidsbelang (40%) van de onderdelendivisie van de heftruckreus TVH door de ondernemer Pascal Vanhalst. De naam van D’Ieteren circuleert ook als mogelijke ‘witte ridder’ voor de schuimrubberfabrikant Recticel, die zich verweert tegen de avances van het Oostenrijkse Greiner.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud