Minder Renault-kopers, dus minder winst

(foto photonews)

De halfjaarresultaten van Renault tonen een daling van de operationele winst met 23 procent. Niet onlogisch, gezien de verkoop van Renault-wagens in Europa dit jaar 17 procent lager lag.

Het operationele resultaat beliep over het eerste kwartaal nog 482 miljoen euro, tegen 630 miljoen een jaar eerder. Dit is wel nog boven de gemiddelde verwachting van analisten van 363 miljoen euro. De omzet zakte 0,8 procent tot 20,9 miljard euro.

Uit cijfers van ACEA, de koepel van Europese autobouwers, was al gebleken dat Renault in het eerste halfjaar bijna een vijfde minder wagens wist te slijten in Europa. In het algemeen kromp de automarkt op het continent in die periode met 6,3 procent. Renault stelt te verwachten dat de markt in Europa over het hele jaar met 6 tot 7 procent krimpt, en in zijn thuismarkt Frankrijk met 10 tot 11 procent.

Renault ziet sterker af van de slabakkende autoverkoop omdat het enkel kleine wagens en relatief minder dure gezinswagens verkoopt. Een echt luxegamma heeft de Franse autobouwer niet. Al wordt daar wel aan gewerkt: in juni meldde de operationeel directeur in een interview dat Renault van plan is Alpine te heractiveren als merk voor sportwagens, en een bijkomend merk wil creëren van luxemodellen.

Het is nog af te wachten in welke mate Renault in de komende maanden profijt kan halen uit het ondersteuningsplan voor de auto-industrie dat de Franse regering begin deze week aankondigde. Het omvat een pot van 450 miljoen euro voor financieringssteun (goedkope kredieten) en ook een verhoging van de premie voor consumenten die een hybride of elektrische wagen aanschaffen. Renault heeft in beide types een aanbod.

Het meer winstgevende Nissan, waarin Renault een belang heeft van 43 procent, hielp de impact van de eurocrisis iets te temperen. Nissan kwam gisteren met cijfers voor zijn eerste kwartaal. De winst ging 15 procent lager tot een goede 750 miljoen euro, lager dan de gemiddelde verwachting van analisten. Dit is onder meer het gevolg van de sterkere marketinginspanningen die Nissan in de VS moet leveren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud