Moleskine doet D'Ieteren pijn

D'Ieteren stuurt een winstwaarschuwing uit. ©Jonas Roosens

De holding D'Ieteren halveert haar winstgroeiprognose na minder dan verhoopte resultaten van de schriftjesmaker Moleskine.

Dat laat het bedrijf dinsdag na sluiting van de beurs weten.

D'Ieteren verwacht dit jaar een 'lage ééncijferige' (low single digit) winstgroei. Dat is een pak minder dan de groeidoelstelling van 'ongeveer 10 procent' die CEO Axel Miller eerder dit jaar naar voor had geschoven. Die prognose betekende eigenlijk al een stabiele winst, aangezien schriftjesfabrikant Moleskine dit jaar voor de volle 12 maanden aan de winst zal bijdragen, tegenover slechts drie maanden in 2016.

Maar bij Moleskine, de Italiaanse schriftjesmaker die D'Ieteren vorig jaar overnam, blijkt de situatie niet rooskleurig. De omzetgroei van Moleskine zal volgens D'Ieteren versnellen tot 'ongeveer 10 procent' over het hele jaar 2017. Dat is minder dan de oorspronkelijk verwachte groei met dubbele cijfers ('double digit'), wat volgens D'Ieteren te wijten is aan de zwakkere verkoop in de VS.

Bovendien bezorgt het 'incentive-programma' voor het management van Moleskine D'Ieteren een meerkost van 2,5 miljoen euro. Dat de directie van Moleskine extra bonussen krijgt, is opmerkelijk aangezien D'Ieteren nog niet veel plezier beleefde aan zijn overname.

In maart moest het al zwakke prestaties bij Moleskine opbiechten. Zowel de omzet als de bedrijfswinst bleef toen onder de verwachting van analisten. De operationele winstmarge verslechterde bovendien van 27,2 naar 23,4 procent.

Zwakke dollar en pond 

Verder liggen de kosten voor de uitbreiding van de diensten van beglazingsdochter Belron 11 miljoen hoger dan verwacht. Dat is het gevolg van hogere investeringen die nodig zijn om de winstgevendheid van het moederbedrijf boven Carglass te garanderen. Zowel Belron als Moleskine hadden volgens D'Ieteren ook last van de zwakkere dollar en pond

D'Ieteren Auto, de invoerder van de Volkswagen-merken, lijkt de enige tak die wel goed presteert. De omzet van de invoerderstak groeide sneller dan verwacht. D'Ieteren verhoogde de aangepaste bedrijfsmarge van de invoerderstak van 2,5 naar meer dan drie procent.

Transformatie

De winstwaarschuwing komt voor D'Ieteren op een slecht moment. Het Brusselse bedrijf verkocht nog maar net 40 procent van Belron aan het Amerikaanse investeringsfonds CD&R. Nu moet D'Ieteren zijn nieuwe partner meteen slechte resultaten opbiechten.

Bovendien houdt het meer dan 200 jaar oude bedrijf woensdag een investeerdersdag in Londen. Daar zal CEO Axel Miller uit de doeken doen wat zijn strategie is om het miljard cash dat D'Ieteren uit Belron haalde, aan het werk te zetten. Miller, die al meermaals beklemtoonde dat D'Ieteren geen autogroep is, zal alles uit de kast mogen halen om de kritische analisten te overtuigen.

D'Ieteren boekte vorig jaar een winst van 241,6 miljoen euro op een omzet van 6,5 miljard euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content