Monsterboete voor nalatig Toyota

Minister van Justitie Eric Holder (l) op een persconferentie met Anthony Foxx, minister van Transport (r) ©Bloomberg

Toyota buigt nederig het hoofd voor een strafboete van 1,2 miljard dollar, de grootste in de Amerikaanse autogeschiedenis. Jarenlang minimaliseerde de Japanse autobouwer technische problemen met zijn Lexus-modellen.

Toyota, de op één na grootste autoproducent ter wereld, betaalt na een compromis met het Amerikaanse ministerie van Justitie een boete van 1,2 miljard dollar. Dat heeft justitieminister Eric Holder bekendgemaakt. De Japanse groep wordt veroordeeld omdat door technische fouten zoals geblokkeerde gaspedalen auto's plots begonnen te versnellen wat verschillende ongevallen veroorzaakte. Daarbij kwam een Californisch gezin om.

Volgens Holder gaat het om grootste strafrechterlijke boete voor een autoconstructeur in de Amerikaanse geschiedenis. '(De boete is) gepast wegens de grote nalatigheid van Toyota in dit dossier', aldus de jusitieminister. '(Uit het gedrag bleek) een manifeste miskenning voor systemen en wetten die de bedoeling hebben de veiligheid van de consument te vrijwaren'.

Dat voertuigen plots begonnen te versnellen 'zorgde voor paniek bij de Toyota-eigenaars tussen 2009 en 2010', stelt Holder. 'Nooit eerder werden zoveel wagens teruggeroepen in de geschiedenis van de auto-industrie als gevolg van deze incidenten. Vandaag kunnen we stellen dat Toyota  met opzet informatie achterhield en het publiek misleidde'.

Schadevergoeding

De boete komt bovenop een regeling van 1,6 miljard dollar die Toyota eerder trof om benadeelde autobestuurders en/of betrokkene te vergoeden voor de geleden schade, gaande van waardeverlies van hun Lexus tot opgelopen verwondingen. Voor Toyota is de Noord-Amerikaanse markt het grootste afzetgebied na de eigen Japanse markt. 

Vraag is nu of de overheid het eigen General Motors  - waar Washington nog steeds aandeelhouder isook zo hard zal aanpakken. 's Werelds grootste autobouwer hangt eveneens een correctionele zaak boven het hoofd. Problemen met het sleutelcontact bij Chevrolet Cobalts leidde vaak tot plots verlies van vermogen. In minstens 31 ongevallen vielen daarbij 12 doden. GM wachtte jarenlang alvorens de wagens weer binnen te roepen. 

GM-ceo Mary Barra probeert de schade te beperken en verontschuldigde zich woensdagmorgen publiekelijk omdat GM jaren heeft gewacht met het terugroepen van dat type wagen. Ze excuseerde zich voor 'de levens die verloren gingen in ongevallen' en beloofde een 'grondig onderzoek naar de reden waarom het terugroepen zo lang op zich liet wachten'.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud