Advertentie
nieuwsanalyse

Musk: ‘Eind 2017 rijdt Tesla helemaal zelf'

Een bestuurder bestuurt niet meer en rijdt handenvrij in een Tesla Model S. ©Bloomberg

Wie vandaag een Tesla koopt, heeft alle hardware aan boord voor een volledig zelfrijdende wagen. Met software-updates moet de auto binnen ruim een jaar autonoom naar eender waar kunnen rijden.

Tesla bouwt vanaf nu in al zijn wagens de nodige camera’s, radars en sensoren waarmee de auto volledig zelf kan rijden. Wie vandaag een Tesla koopt, neemt dus al een optie dat zijn wagen helemaal autonoom rijdt als binnen twee jaar ook de software op punt staat. De bestemming invoeren volstaat dan om de auto naar eender waar te laten manoeuvreren.

Elon Musk, de topman van de autobouwer, maakte de nieuwe Tesla-uitrusting ‘Hardware 2’ woensdagnacht bekend. Hij verwacht dat Tesla daardoor tegen eind volgend jaar zijn eerste zelfrijdende rit kan uitvoeren van Los Angeles naar New York aan de andere kant van de VS, zonder dat de bestuurder ook maar iets moet doen.

Als dat lukt, ligt Tesla ver voor op de concurrentie. Andere autobouwers mikken op 2019 tot 2021 om een volledig zelfrijdende auto op de markt te brengen.

Wat is er nieuw, Tesla had toch al autopilot?

Tesla heeft nu al zijn zogenaamde ‘autopilot’, een semi-automatische piloot die op snelwegen zelf stuurt. Maar helemaal veilig is die nog niet. Het is de bedoeling dat de menselijke bestuurder nog steeds zijn ogen op de weg houdt en in staat is om snel in te grijpen als de autopilot het laat afweten.

Daarmee zit Tesla op autonomieniveau twee, waarbij de bestuurder nog permanent zijn ogen op de weg moet houden. Om naar volledige autonomie te gaan (niveau 5) moeten de sensoren en camera’s beter. Pas dan zullen mensen achter het stuur de krant kunnen lezen of een dutje doen.

De vijf niveau’s van autonoom rijden:

  • Niveau 0: Geen autonomie

De mens stuurt zelf, maar de auto kan waarschuwingssignalen geven als er gevaar dreigt.

  • Niveau 1: Rijassistentie

De wagen heeft een combinatie van rijassistentiesystemen zoals adaptieve cruise control, parkeerhulp waarbij de wagen stuurt en assistentie om tussen de lijnen te sturen. De bestuurder moet ieder moment de controle over het voertuig kunnen terugnemen.

  • Niveau 2: Deels autonoom

De wagen stuurt, accelereert en remt zelf. De bestuurder moet nog steeds op het verkeer letten en ingrijpen als de automatische piloot faalt. Op dit niveau zit Tesla momenteel met zijn autopilot.

  • Niveau 3: Voorwaardelijk autonoom

Op sommige locaties, zoals op snelwegen, rijdt de auto helemaal vanzelf en hoeft de bestuurder niet meer op te letten. Als de auto het vraagt, moet de bestuurder wel ingrijpen.

  • Niveau 4: Hoog-autonoom

De autocomputer controleert de besturing op nagenoeg alle wegen en de chauffeur hoeft niet meer op te letten. Enkel bij extreme weersomstandigheden moet de mens nog zelf sturen.

  • Niveau 5: Volledig autonoom

De mens moet enkel nog zijn bestemming ingeven. De auto rijdt volledig autonoom op alle legale wegen. Tegen eind 2017 wil Tesla zijn eerste rit uitvoeren in niveau 5.

Het nieuwe hardwarepakket is nodig om naar niveau 5 te gaan. Er komen acht camera’s in plaats van één die nu het voorliggende verkeer registreert. Met de extra camera’s krijgt de wagen 360 graden zicht tot 250 meter ver. Er komen ook 12 verbeterde sensoren en een snellere verwerking van de radarsignalen.

Om alle data te verwerken is Tesla’s nieuwe boordcomputer 40 keer krachtiger dan de vorige. Dat is cruciaal om in real time alle data over de verkeerssituatie te verwerken.

Stapje terug

Hoewel alle nieuwe Tesla’s met de nodige sensoren zijn uitgerust, kunnen ze nog niet meteen rijden zonder menselijke bestuurder. Daarvoor zal Tesla eerst de besturingssoftware op punt moeten stellen.

De verbeteringen zullen stapsgewijs gaan met telkens nieuwe software-updates die Tesla-eigenaars van thuis uit kunnen downloaden via een internetconnectie in hun wagen.

Van De Panne naar Arlon 'zonder handen'

Aanvankelijk zullen de nieuwe Tesla’s zelfs minder kunnen dan de vorige die op autopilot reden. Omdat de software voor de nieuwe wagens nog niet op punt staat, zal aanvankelijk geen automatische noodrem of adaptieve cruisecontrol geactiveerd zijn en kunnen de wagens niet zelf tussen de lijnen sturen.

Maar die stap terug zal volgens Musk niet lang duren. Tegen december moet de software goedgekeurd zijn door de autoriteiten zodat de nieuwe wagens dezelfde autonomie bereiken als de huidige Tesla’s met Autopilot. Daarna volgen om de twee à drie maanden updates tot de wagen helemaal zelf rijdt.

Mensen die nu een Tesla bezitten met autopilot zullen via het internet nog verbeteringen doorgestuurd krijgen, maar zullen hun wagen nooit helemaal autonoom kunnen laten rijden.

Zelfrijdende auto verboden

Ook opladen doet de wagen zelf.

Tesla wil eind volgend jaar zijn elektrische auto helemaal autonoom de VS laten doorkruisen. Musk onthulde zelfs een gerobotiseerd elektrisch laadpunt, waardoor de wagen autonoom kan bijladen zonder dat de inzittenden nog iets moeten doen.

Als de testrit goed verloopt, zal Tesla tegen 2018 de eerste zijn om een volledig zelfrijdende wagen op de markt te hebben. Kan, want Musk heeft de neiging zijn hyperambitieuze deadlines telkens weer te overschrijden.

De krant lezen achter het stuur is in België niet toegelaten, ook niet bij een testrit met een Tesla. ©Dieter Telemans

Zelfs als hij tegen 2018 de heilige graal van 100 procent zelfrijdend bereikt, dreigen klanten nog met een illegaal speeltje achter te blijven. In ons land en in de rest van Europa is een zelfrijdende auto nog niet toegelaten, tenzij voor zeer specifieke testtrajecten.

Bestuurders moeten in staat zijn om ieder moment te kunnen ingrijpen. Om een dutje te mogen doen achter het stuur zal dus eerst de wetgeving aangepast moeten worden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud