Naar rechter omdat auto te veel verbruikt

Foto Imageglobe

De eigenaar van een Renault heeft een proces gestart tegen de autofabrikant omdat zijn auto volgens hem dorstiger is dan de brochure belooft. Net vandaag oordeelde een Nederlandse rechter in een gelijkaardige zaak dat de kopers van de Toyota Yaris niet misleid zijn over het verbruik.

'Dit is een uitzonderlijke zaak', zegt het advocatenkantoor Vermassen, dat de Renault-koper vertegenwoordigt, maandag in De Standaard en Het Nieuwsblad.

Een gemiddeld verbruik van 4,5 liter per honderd kilometer voor stadsverkeer, stond er in de brochure van de Renault Grand Scénic 110 DCi eco-versie. Dat is relatief weinig voor een auto van die omvang. Voor de koper was het dan ook de belangrijkste reden om bijna twee jaar geleden net dat type aan te schaffen.

'Al vrij snel na de aankoop bleek dat het verbruik veel hoger ligt dan verwacht: gemakkelijk 7 tot 7,5 liter per 100 kilometer in de stad', zegt de man, die niet wil dat zijn naam wordt bekendgemaakt.

De koper heeft nu een gerechtelijke procedure opgestart. Hij wil dat de fabrikant zijn auto terugneemt en hem terugbetaalt. 

Er is een expertise geweest van de wagen. De zaak is nu vastgesteld voor behandeling bij de Mechelse rechtbank van koophandel. Renault voert aan dat het verbruik van de wagen is bepaald volgens Europese testen die ook door de andere autoconstructeurs worden gebruikt. Het wacht de uitspraak in de zaak af, en vermeldt dat de gerechtelijk expert heeft vastgesteld dat het verbruik van de wagen in kwestie 'normaal' is.

Rijgedrag

'De individuele rijstijl en het rijgedrag van elke Europeaan weergeven in één cijfer voor het verbruikvan een wagen, is grote onzin'. zegt Joost Kaesemans, woordvoerder van automobielfederatie Febiac, in een reactie.

De cijfers voor het normverbruik en de CO2-uitstoot worden berekend aan de hand van een testcyclus vastgelegd door Europa en dus voor elke autobouwer gelijk. Het is een middel om wagens onderling te vergelijken. 'Iedereen weet dat autobouwers de metingen laten gebeuren in zo optimaal mogelijke omstandigheden, wat maakt dat de testcijfers meestal gunstiger zijn dan in de realiteit. Maar wie zijn rijgedrag aanpast en aan eco-driving doet, kan op of zelfs onder de normwaarden van de constructeurs uitkomen', stelt Kaesemans.

Europese herziening

Volgens Kaesemans moet het normverbruik van een wagen dan ook bekeken worden als een streefdoel. Europa is momenteel bezig met een herziening van de testcyclus voor het verbruik van auto's, om tot een wereldwijde uniformisering te komen en tot cijfers die dichter aansluiten bij het reële verbruik. Onder meer milieu-organisaties voeren aan dat in de 'optimale' testcondities een brandstofverbruik wordt opgetekend dat gemiddeld bijna een kwart van de realiteit afwijkt. Ze stellen dat er een rist trucs wordt gebruikt, zoals het afplakken van grilles en het gebruik van bijzondere banden, die bovendien bovenmatig hard worden opgepompt.

Nederland

Als de rechter in België de redenering van zijn Nederlandse confrater volgt, dan heeft de Renault-koper geen gewonnen zaak. De Stichting Brandstofverlies verloor er een kort geding tegen de importeur van Toyota over misleidende informatie over het verbruik van de Yaris 1,5 Hybrid Aspiration.

De rechter oordeelde dat het brandstofverbruik in een soort laboratorium wordt gemeten en daarom niet representatief kan zijn voor de dagelijkse praktijk. Omdat verbruikstests door onafhankelijke instanties worden uitgevoerd, staat vast dat de resultaten op zichzelf juist zijn, aldus de uitspraak van de rechtbank in Breda. De koper in Nederland wordt op het energielabel en in reclamemateriaal voldoende gewezen op de geringe betekenis voor het praktijkverbruik. 'Van misleiding is geen sprake.'

De Stichting Brandstofverlies was naar de rechter gestapt omdat Toyota voor de Yaris adverteert met een verbruik van 1 liter voor 28,6 kilometer. In werkelijkheid is dat volgens de stichting 1 liter voor 18 kilometer.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud