Nieuw recordjaar voor Belgische autoverkoop

Het einde van de federale premies voor milieuvriendelijkere wagens heeft zoals verwacht de auto-inschrijvingen in december fors opgekrikt - Foto Belga

Het wegvallen van de federale korting op milieuvriendelijke wagens op 31 december 2011, heeft zoals verwacht de auto-inschrijvingen in ons land de afgelopen maand fors opgekrikt. Daarmee komt de eindbalans over heel 2011 uit boven het cijfer van 2010, toen al een recordaantal inschrijvingen werd genoteerd. Dat blijkt uit de cijfers van FEBIAC, de vereniging van Belgische autoverdelers.

Er werden in december, doorgaans een kalme maand, maar liefst 48.763 nieuwe personenwagens ingeschreven. Dat is net geen 67 procent meer dan een jaar eerder. Over heel 2011 werden 572.211 nieuwe wagens ingeschreven, een stijging met 4,6 procent in vergelijking met 2010.

Ook de lichte bedrijfsvoertuigen boerden goed tijdens het afgelopen jaar, geholpen door het Salon voor Lichte Bedrijfsvoertuigen, Vrijetijdsvoertuigen en Motorfietsen in januari 2011. Over het hele jaar bedraagt de groei 17 procent, in december werden 22,5 procent meer voertuigen ingeschreven. De markt voor zware bedrijfsvoertuigen kon in december wel 13 procent groeien, maar dat belet niet dat dit marktsegment over het hele jaar een kleine 4 procent achteruit kachelde.

Kunstmatig

Renault wist de meeste wagens te slijten in december. Over het hele jaar is de Franse autobouwer wel nummer twee, na zijn Duitse concurrent Volkswagen. Daar valt wel een opmerkelijke kanttekening bij te maken. Indien rekening wordt gehouden met de voertuigen die binnen de 3 maanden na inschrijving opnieuw geschrapt werden, wipt Peugeot nog over landgenoot Renault.

Dat is een gevolg van de techniek waarmee autobouwers hun marktaandeel kunstmatig opkrikken. Daarbij worden wagens, die eigenlijk in Belgiƫ op doortocht zijn, even worden ingeschreven tijdens die doortocht. Dat zijn wagens die eigenlijk nooit op eigen kracht over de Belgische wegen hebben gereden.

Opvallend is dat er nog 7 wagens van de ter ziele gegane Zweedse constructeur Saab werden ingeschreven in december.

D'Ieteren

Zoals steeds kan uit de cijfers van FEBIAC het marktaandeel van verdeler D'Ieteren gedistilleerd worden. Het bedrijf is in ons land de exclusieve verdeler van Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Porsche, Lamborghini, Bugatti en Bentley. Die laatste 3 hebben wegens hun exclusieve karakter een microscopisch marktaandeel, waardoor ze niet relevant zijn.

De overige 5 tillen het marktaandeel van D'Ieteren naar 20,72 procent over 2011. Daarmee haalt het bedrijf vlot zijn doelstelling om een vijfde van de Belgsiche markt te controleren. In 2010 deed D'Ieteren het met een marktaandeel van 20,12 procent.

Bedrijfswagens

FEBIAC blikt ook vooruit naar het komende jaar, en blijft daarbij duidelijk voorzichtig. Al lijkt het wegvallen van de ecopremie niet al te veel zorgen te baren. De sectorfederatie spreekt van een 'duidelijk, maar vermoedelijk kortstondig effect op de markt'. Het aantal wagens dat in allerijl nog werd ingeschreven in 2011, terwijl ze aanvankelijk voor 2012 waren voorzien, bedraagt 'minder dan 20.000 auto's op een markt van meer dan een half miljoen', klinkt het nog.

Dan maakt de sector zich meer zorgen over het algemene economische klimaat, dat 'op dit moment niet rooskleurig te noemen is'. Ook de aanpassing van de bedrijfswagenfiscaliteit zal voor verschuivingen zorgen, klinkt het. 'De nieuwe berekening van het voordeel in natura zal niet zozeer het fleetmarktvolume impacteren, maar wel de trend van downsizing versterken, zeker wat de motorisatie van het voertuig betreft', aldus FEBIAC.

De nieuwe rekenwijze kijkt ook naar de waarde van het voertuig, en dat zal er volgens FEBIAC toe leiden dat heel zuinige en CO2-gunstige voertuigen, zoals hybride wagens, veel minder aftrek zullen vinden. Dergelijke wagens zijn immers aanzienlijk duurder in aankoop, 'omwille van hun geavanceerde milieutechnologie'. Ook wagens in het hogere segment zullen vanwege de nieuwe berekeningswijze minder aantrekkelijk worden.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud