Nieuwe Belgische dieselauto's stoten meer CO2 uit

©BELGAIMAGE

De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe Belgische diesels is vorig jaar gestegen. Dat komt door de groeiende populariteit van zware SUV's.

De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe dieselauto's in België is na een decennialange daling opnieuw gestegen. Nieuw ingeschreven diesels stootten vorig jaar gemiddeld 113,1 gram CO2 per kilometer uit. Dat is een stijging van 1 procent tegenover 2016, blijkt uit cijfers van de automobielorganisatie Febiac. 

113,1
CO2
Nieuwe Belgische dieselauto's stootten vorig jaar gemiddeld 113,1 gram CO2 per kilometer uit.

Febiac wijt de stijging aan de inzakkende dieselverkoop. In oktober reed amper 1 op 3 nieuwe auto's op diesel, terwijl de dieselmotor in juni vorig jaar nog goed was voor de helft van de inschrijvingen. Vooral kopers van kleinere auto's schakelen razendsnel over naar benzine.

'Er worden almaar minder kleinere voertuigen met diesel verkocht', zegt Michel Martens, woordvoerder van de Febiac-studiedienst. 'Daardoor rijden vooral middelgrote en grote auto's nog op diesel.' En die grote bakken stoten meer CO2 uit.

Volgens de Brusselse milieu-ngo Transport & Environment draagt vooral het succes van de zware, CO2-verslindende diesel-SUV's bij tot de slechtere resultaten. 'Febiac geeft zelf aan dat SUV's groter, zwaarder en minder aerodynamisch zijn', zegt directeur William Todts. 'Autofabrikanten verdienen veel geld aan de SUV-bonanza en stellen de introductie van propere en lage-emissiemodellen uit.'

Europese doelen

De stijgende CO2-uitstoot vormt een probleem voor de autobouwers, die er graag mee uitpakken dat hun diesels steeds properder worden. 

De autobouwers moeten tegen 2021 de CO2-uitstoot van hun nieuwe auto's terugdringen tot 95 gram CO2 per kilometer. Tegen 2025 moet de CO2-uitstoot dan nog eens 15 procent dalen, stelden de Europese ministers van Milieu in oktober. 

De Belgische autobouwers zijn nog ver verwijderd van die doelstelling. De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens bleef vorig jaar stabiel op 115,8 gram CO2 per kilometer. Daarmee scoort België wel 3 gram beter dan het Europese gemiddelde.

Michel Martens van Febiac rekent op de snellere omschakeling naar elektrische auto's om de doelstellingen te halen. 'Die drempel van 95 gram wordt moeilijker haalbaar omdat de dieselverkoop zo snel daalt', zegt Martens. 'De markt wordt nu deels ingepalmd door benzinewagens, die meer CO2 uitstoten.' 

Ook de invoering van de Europese uitstoottest WLTP op 1 september 2018 is een streep door de rekening van de autobouwers. Omdat de nieuwe test realistischer is, schieten de CO2-waarden van auto's omhoog. Volgens Febiac liggen de nieuwe uitstootwaarden gemiddeld 5 à 10 gram hoger dan bij de oude NEDC-test.

Todts is tevreden dat de oude, onrealistische NEDC-test is afgevoerd. 'De vooruitgang van de vorige jaren was een vooruitgang op papier, maar niet in de praktijk', zegt hij.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud