Nieuwe CO2-test lokt rush op autogarages uit

De nieuwe CO2-uitstoot heeft een grote impact op de autosector. ©Jonas Roosens

Door de op til zijnde invoering van de nieuwe uitstoottesten werden in augustus 40 procent meer auto's ingeschreven.

Vanaf 1 september mogen in België enkel nog auto's worden verkocht die voldoen aan de nieuwe Europese testprocedure, genaamd WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Welke gevolgen heeft de invoering van die nieuwe test? 

1. Hogere autobelastingen

Omdat de nieuwe WLTP-test realistischer is dan de huidige New European Driving Cycle (NEDC), zullen de CO2-uitstootwaarden van nieuwe auto's fiks stijgen. Dat laat zich ook voelen in de autobelastingen die berekend worden op basis van de CO2-uitstoot.

De autobouwers hebben weliswaar verkregen dat de fiscus de nieuwe WLTP-waarde nog niet meteen als basis neemt om de autobelastingen te berekenen. 'Tot 2020' is de parameter de 'NEDC 2.0'-waarde, een ingewikkelde herberekening van de oude uitstootwaarde.

Maar volgens de automobielfederatie Febiac ligt de NEDC 2.0-waarde gemiddeld 5 à 10 gram C02 per kilometer hoger dan onder de oude test. Daardoor zullen heel wat autokopers hun belastingen met enkele procenten zien stijgen. Vooral kleinere auto's, die profiteerden van de oude tests, zien hun uitstootwaarden stijgen. 

2. Meer transparantie

Kopers krijgen vanaf zaterdag meer betrouwbare informatie over de uitstoot en het verbruik van hun nieuwe auto. De oude NEDC-test konden de autobouwers makkelijk omzeilen, bijvoorbeeld door gaten dicht te stoppen of de zijspiegels af te breken.

In de nasleep van het Dieselgate-schandaal bij Volkswagen legde de Europese Unie de autobouwers nieuwe CO2-uitstootregels op. Tegen 2021 moet elke fabrikant de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn autovloot op 95 gram per kilometer brengen. Tegen 2025 moet die uitstoot nog eens met 15 procent omlaag en tegen 2030 moet er nog een verlaging komen. 

De nieuwe WLTP-test moet dat controleren. Auto's moeten in het labo sneller optrekken en sneller rijden, waardoor het verbruik meer aansluit bij het werkelijke rijgedrag. 

Toch sjoemelen de autobouwers volgens critici nog steeds. Volgens de Europese milieu-ngo Transport & Environment heeft de Europese Commissie ontdekt dat autofabrikanten de WLTP-waarden bewust opblazen, waardoor het makkelijker wordt om de scherpere CO2-doelen in de toekomst te halen.

3. Vertraagde leveringen

Veel autobouwers zijn pas laat begonnen met de aanpassing van hun modellen. Duizenden modellen moeten de nieuwe uitstoottest ondergaan. Veel testcentra kunnen de toevloed van nieuwe modellen niet aan. Dat leidt tot fikse vertragingen bij de levering.

We zijn het mes op de keel gezet en zitten nu met de gebakken peren.
Michel Martens
Automobielorganisatie Febiac

Wie in België een Volkswagen wil kopen, moet bij verschillende modellen rekenen op een vertraging van 'meerdere weken' bij de levering, bevestigt woordvoerder Jean-Marc Ponteville. 

Verschillende merken voerden daarom een tijdelijke verkoopstop in. Bepaalde modellen, die nog geen homologatie kregen, kunnen tijdelijk niet besteld worden. Bij BMW zijn bepaalde varianten van de terreinwagens X1, X2 en X5 getroffen.

Sommige merken hebben de productie van bepaalde modellen zelfs definitief stopgezet, zoals de GLE van Mercedes. Dat model zit aan het aan het eind van zijn levenscyclus, waardoor het niet meer de moeite is om die helemaal om te bouwen met het oog op de nieuwe homologatie. 

'Het laatste pakket Europese wetgeving werd pas in april goedgekeurd', klaagt Michel Martens van Febiac. 'We zijn het mes op de keel gezet en zitten nu met de gebakken peren.' 

4. Boomende zomerverkoop

De Belgische autoverkoop groeide in juli en augustus stevig. In juli steeg het aantal inschrijvingen met 17 procent, in augustus verwacht automobielorganisatie Febiac een groei van liefst 40 procent

De boom is voor een groot deel te danken aan de overstock die een tiental automerken absoluut kwijt wilde. Autobouwers mogen vanaf 1 september namelijk nog een bepaald percentage van hun bestaande stock, die volgens de oude NEDC-test werd gehomologeerd, alsnog verkopen. Alle stockauto's die boven die drempel uitkwamen, moesten dus, vaak met grote kortingen, de deur uit. 

Na de inschrijvingenpiek in de zomer zal het aantal inschrijvingen de komende maanden vermoedelijk een dip kennen.

5. Niet-ingeschreven auto's zijn de klos

Wie voor zaterdag een auto heeft staan, maar die nog niet inschreef bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV), zit met een probleem. Bepaalde auto's kunnen vanaf 1 september namelijk niet meer ingeschreven of gebruikt worden. Dat meldde Traxio, de federatie van de autoverkopers, deze week.

Belgische garagisten schreven de voorbije weken daarom nog honderden auto's in. Het ging bijvoorbeeld om demowagens in de showroom, die nog niet ingeschreven waren. Naar verluidt schoven ook invoerders nog snel auto's door naar hun garages.

Voor de betrokken garagisten vormt die verplichte inschrijving een fikse financiële tegenvaller. Bij de inschrijving moesten ze de duizenden euro's belasting op inverkeerstelling per auto zelf ophoesten. Die occasies kunnen enkel nog met een waardeverlies verkocht worden.

'Ons land handelt de overgangsregeling over WLTP op een wereldvreemde manier af', hekelt Traxio. 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content