Directie en vakbonden Punch Powertrain zitten volgende week samen over herstructurering

©Sofie Van Hoof

De directie van Punch Powertrain uit Sint-Truiden, goed voor 1.100 jobs, zat normaal gezien eind september samen met de vakbonden, maar vervroegt dat nu naar 29 augustus. Het personeel legde vrijdagochtend het werk neer uit vrees voor banenverlies.

Na Ford Genk dreigt opnieuw groot banenverlies in de Limburgse autosector. Dat schrijven De Standaard en Het Belang van Limburg vrijdag. 

Het was de bedoeling dat de nieuwe CEO na het zomerverlof een plan ging voorstellen, maar we gaan daar nu natuurlijk niet op zitten te wachten.
Rafaele Del Cero
ABVV Metaal

Punch Powertrain zal volgens de kranten in september de vakbonden inlichten over het banenverlies. Punch maakt automatische versnellingsbakken en heeft erg te lijden onder de malaise in de autosector en de terugval van de Chinese automarkt. Het bedrijf zag vorige maand ook zijn Chinese hoofdaandeelhouder Yinyi bescherming tegen schuldeisers aanvragen.

Het bedrijf telt 1.100 werknemers. Van de 500 arbeiders zitten er nu al 300 in allerlei systemen van economische werkloosheid. Bij Punch zijn ook meer dan 600 bedienden aan de slag.

'Bang afwachten'

'Ik viel uit de lucht', zegt Rafaele Dal Cero van ABVV Metaal. 'Ik had gisteren nog de personeelsdirecteur aan de telefoon. Ik weet niet wat er komt. Het is bang afwachten. Dit jaar is de CEO overleden en het was de bedoeling dat zijn opvolger na het zomerverlof een plan ging voorstellen, maar we gaan daar nu natuurlijk niet op zitten te wachten.' 

Het personeel legde vrijdagochtend het werk neer. 'Het hele bedrijf ligt stil tot we weten waar we aan toe zijn', zegt ACV-afgevaardigde Jos Raets.

Tijdens een overleg met de directie kregen de vakbonden te horen dat er normaal op 10 september een vergadering gepland stond om oplossingen te bespreken om de moeilijke situatie het hoofd te bieden. om een reorganisatie te bespreken. Door de ongerustheid wegens het krantenbericht wordt dat nu vervroegd. Donderdag zitten de bonden weer samen met de directie en vrijdag wordt het personeel ingelicht.

Er zouden verschillende scenario's mogelijk zijn. Een herstructurering kan maar hoeft niet. De directie wees er op dat er een belangrijk contract is met de Franse autobouwer PSA en dat er nog een contract in de pijplijn zit. Van een sluiting zoals Ford Genk is er geen sprake, valt te horen. 'In de namiddag zijn de werknemers weer aan het werk gegaan', zegt Peter Kunnen van ACV Metea.

China

Het bedrijf is sinds 2016 in handen van het conglomeraat Yinyi, dat zowat 1 miljard euro (ondernemingswaarde) op tafel legde bij de overname. Punch Powertrain kende de voorbije jaren een forse groei, na een turnaround in gang gezet door de onlangs overleden 'mirakeltopman' Cor van Otterlo.

De problemen zijn begonnen in juli vorig jaar. We zijn hier al een jaar aan het doppen.
Rafaele Del Cero
ABVV Metaal

De omzet verdrievoudigde in drie jaar tijd tot 800 miljoen, gedreven door de vraag uit China. De site in Sint-Truiden trok extra investeringen aan terwijl in China een nieuwe fabriek werd gebouwd.

Maar vorig jaar sloeg de situatie om. De Chinese automobielsector vertraagde plots en de motor begon te haperen. De omzet halveerde bijna waardoor het management zich verplicht zag economische werkloosheid in te voeren.

'De problemen zijn begonnen in juli vorig jaar. We zijn hier al een jaar aan het doppen', zegt Dal Cero. 'In april en mei was er een opflakkering van het werk, maar dat was van korte duur. De situatie nu is niet goed.'

Veel schulden

Bovendien heeft de schuldgraad van Punch Powertrain grote proporties aangenomen en overleeft het bedrijf bij gratie van de banken. Die stellen zich wat soepeler op over de verstrekte kredieten maar eisen dat het management tegen de zomer van 2020 orde op zaken stelt.

De aandeelhouder van Punch Powertrain stopte vorig jaar extra centen in het bedrijf, maar nu Yinyi het zelf moeilijk heeft zal die cashbron droog komen te staan. Punch rekent nu onder andere op LRM om met 20 miljoen euro over de brug te komen, meldde De Standaard deze ochtend.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect