Ook Renault ziet automarkt krimpen

©thomas de boever

De Franse autobouwer Renault is de zoveelste in de rij die zijn verkoopverwachtingen naar beneden bijstelt.

Renault verwacht dat de wereldwijde automarkt in 2019 met zo’n 3 procent zal terugvallen. Eerder werd nog uitgegaan van een krimp met 1,6 procent. De autobouwer zet dan ook het mes in de omzetverwachting voor dit jaar en verwacht ongeveer op hetzelfde niveau uit te komen als vorig jaar.

Renault sloot de eerste zes maanden af met een omzet van een kleine 28,1 miljard euro, een daling van 6,4 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vooral in Turkije, Frankrijk en Argentinië kreeg het concern minder auto’s verkocht.

De groeivertraging in China en de handelsperikelen tussen Peking en Washington zetten de sector onder druk.

Renault is de laatste in een lange rij van autobouwers die getroffen worden door de slabakkende markt. De groeivertraging in China en de handelsperikelen tussen Peking en Washington zetten de sector onder druk.

Eerder deze week kondigde Renaults partner Nissan zijn grootste herstructureringsplan in een decennium aan, terwijl Aston Martin het mes zette in zijn verkoopvooruitzichten.

Het Duitse concern Daimler, bekend van het merk Mercedes-Benz, leed zijn eerste kwartaalverlies in tien jaar en Volvo zag de operationele winst met 38 procent terugvallen. Ook het Franse PSA, met de merken Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall en DS, deelt in de klappen. De groep verkocht in de eerste jaarhelft 13 procent minder voertuigen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect