Peugeot en Fiat passen huwelijkscontract aan

©AFP

De Franse autobouwer PSA (Peugeot, Citroën, Opel) en zijn Italiaans-Amerikaanse collega FCA (Fiat, Alfa Romeo, Maserati, Chrysler, Jeep) hebben hun fusiecontract aangepast door coronacrisis.

De twee spelers willen nog altijd op een fiftyfiftybasis samengaan. Het fusiebedrijf Stellantis moet naar volume de vierde grootste constructeur worden.

Een belangrijke wijziging is dat het speciale dividend dat FCA voor de operatie zal uitkeren aan zijn aandeelhouder vermindert van 5,5 tot 2,9 miljard euro.

Voorts is overeengekomen dat het belang van PSA van 46 procent in de auto-onderdelenmaker Faurecia onder alle aandeelhouders van Stellantis zal worden verdeeld. Dat zal gebeuren kort na het voltrekken van de fusie (gepland in het eerste kwartaal van 2021). Aanvankelijk zou Faurecia alleen onder de PSA-aandeelhouders worden verdeeld.

Synergievoordelen

Bovendien zal mogelijk telkens 500 miljoen euro worden verdeeld onder de aandeelhouders van PSA en FCA voor de closing, of 1 miljard euro na de closing. De raden van bestuur moeten daarover beslissen in functie van de omstandigheden en vooruitzichten.

Het fusieproject zelf blijft helemaal overeind. Het bedrag van de verwachte synergievoordelen is zelfs opgetrokken van 3,7 naar 5 miljard euro. De kostprijs om die synergieën te realiseren is evenwel ook verhoogd, van 2,8 naar 4 miljard euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud