Peugeot-motor blijft sputteren

Een Citroën C3 rolt van de band in Aulnay-sous-Bois, de fabriek in de buurt van Parijs die volgend jaar de deuren moet sluiten - Foto AFP ©AFP

PSA Peugeot Citroën kampte ook in het derde kwartaal met een dalende verkoop. De groepsomzet kwam 3,7 procent lager uit op 12,1 miljard euro, deels door ongunstige wisselkoersen. De Franse autoconstructeur behoudt wel zijn vooruitzichten voor het hele jaar.

De omzetdaling in het derde kwartaal is te wijten aan een combinatie van factoren: een lagere verkoop – vooral in Europa, Rusland en Brazilië -, scherpe concurrentie, druk op de prijzen in Europa en ongunstige wisselkoersen.

De divisie Automobile, die tweederde van de omzet uitmaakt, tekende een daling van 5,8 procent op tot 8 miljard euro. Onderdelenproducent Faurecia realiseerde een kleine omzetstijging (+0,8%) tot 4,1 miljard euro, maar de dochter Banque PSA Finance, die autoleningen verstrekt, kende een omzetdaling van 5,1 procent door de lagere verkoopvolumes in Europa.

PSA houdt vast aan het voornemen om ‘het verbruik van vrije kasstromen in 2013 minstens te halveren’ en nog een ‘zeer significant’ te verminderen in 2014. De groep zal dus zeker tot 2015 cash blijven verbranden.

Kapitaalallianties

Het aandeel gaat intussen fors hoger. Beleggers focussen duidelijk op vooruitzichten. ‘De markt rekent vooral op 2014 en een hoopt op verbetering van de prestaties en de financiële structuur van de groep’, vertelde Xavier de Villepion van Global Equities aan AFP. De trader voegde toe dat de huidige cijfers van PSA ‘niet makkelijk te interpreteren zijn’ en dat de beurskoers de neiging heeft vooral te reageren op geruchten over kapitaalallianties.

Recent waren er geruchten dat na General Motors ook de Chinese constructeur Dongfeng en de Franse staat in het kapitaal zouden stappen en daarbij een veel groter belang dat de Amerikanen zouden verwerven.

General Motors

De samenwerking met General Motors verloopt intussen niet helemaal zoals verhoopt. Het project om samen een monovolumewagen van het B-segment te bouwen in de GM-fabriek in Zaragoza staat wel definitief op de sporen. De eerste wagens zouden eind 2016 van de band moeten rollen. Ook het project om samen monovolumes en crossovers van het C-segment te bouwen, gaat door en de gezamenlijke aankooporganisatie begint de eerste vruchten af te werpen.

Een vierde domein waarin PSA en GM zouden gaan samenwerken staat echter op de helling. Het betreft de ontwikkeling van een gezamenlijk platform in het B-segment. Het project wordt ‘opnieuw onderzocht’, heet het. Dat zou ertoe kunnen leiden dat de synergievoordelen voor PSA uit de samenwerking, die op 1 miljard euro werden geraamd, uiteindelijk lager uitvallen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud