Peugeot schokt Frankrijk

Philippe Varin, CEO van Peugeot (foto: Reuters)

De Franse autobouwer PSA Peugeot Citroën, die met een tegenvallende verkoop en overcapaciteit kampt, snijdt zwaar in de eigen rangen. De fabriek in Aulnay, waar 3.000 mensen werken, gaat in 2014 dicht. Daarnaast schrapt de groep nog eens 5.000 banen in Frankrijk. Voor het eerste halfjaar wordt een courant bedrijfsverlies van 700 miljoen euro verwacht.

PSA kondigt de reorganisatie donderdagmorgen aan in een persbericht. Bedoeling van de ingrepen is 'de competitiviteit te herstellen en de toekomst veilig te stellen’. Tegen eind 2014 moet de bedrijfskasstroom weer ‘in evenwicht’ zijn.

PSA is vooral in Europa actief en die markt draait slecht als gevolg van de Europese schuldencrisis en de besparingsmaatregelen die in vrijwel alle landen worden genomen. De verwachting voor de Europese automarkt is nu een krimp van 8 procent dit jaar, waar begin 2012 nog een daling met 5 procent werd verwacht.

Voor PSA, dat sterk afhankelijk is van Zuid-Europa, is de toestand nog moeilijker: de groep verwacht dit jaar een daling met 10 procent van haar verkoop. In het eerste halfjaar produceerde PSA 18 procent minder wagens dan een jaar eerder. De forse daling heeft deels te maken met het wegwerken van stocks.

De zwakke vraag leidt tot een slappe capaciteitsbenutting bij PSA: slechts 76 procent in het eerste halfjaar tegen 86 procent in 2011. Voor het segment van de kleine wagens, goed voor 42 procent van de verkoop bij PSA, is de toestand nog slechter.

Aulnay en Rennes

Om hieraan het hoofd te bieden neemt PSA doortastende maatregelen. De fabriek van Aulnay-sous-Bois, waar de Citroen C3 wordt gemaakt, gaat in 2014 dicht. De productie van de C3 wordt overgeheveld naar de naburige fabriek van Poissy. Een deel van de 3.000 werknemers van Aulnay kan daar mogelijk aan de slag.

Voorts schrapt de Franse constructeur 1.400 banen in de fabriek van Rennes, op een totaal van 5.600. De capaciteit van die fabriek wordt ingekrompen. In Rennes worden de Peugeot 508 en de Citroen C5 en C6 gemaakt, en de vraag naar grote (Franse) berlines in Europa staat onder druk.

Om de kosten te verminderen zal PSA voorts 3.600 ‘structurele banen’ schrappen, in de administratie, onderzoek en ontwikkeling, en verkoop. Dit zal gebeuren via een vrijwillige vertrekregeling die voor alle Franse vestigingen geldt.

Deze nieuwe maatregelen komen bovenop het besparingsplan van een miljard euro dat al in uitvoering is, en bovenop het schrappen van 6.000 banen in Europa (waarvan 5.000 in Frankrijk). Het gaat hierbij vooral om tijdelijke banen en jobs bij onderaannemers.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud