Positie Audi-CEO Stadler wankel

Audi-CEO Ruprert Stadler zou het veld moeten ruimen als gevolg van de sjoemelsoftware bij de topmodellen A7 en A8. ©AFP

'De raad van bestuur van de Volkswagen-groep zal zich over zijn lot beraden', citeert Der Spiegel een anoniem bestuurslid van het grootste autoconcern van Europa.

De Duitse overheid beschuldigt Audi ervan de emissietesten te bedotten, specifiek met zijn topmodellen A7 en A8. De Duitsers breiden hun onderzoek, dat oorspronkelijk alleen bij het Volkswagen-merk liep, naar luxe-dochter Audi uit.

De CEO van de Volkswagen-groep , Matthias Müller, en een groot aantal bestuursleden van het concern zouden woedend op Stadler zijn. ‘We zullen over deze zaak met meneer Stadler in de raad van bestuur moeten spreken’, liet een anonieme vakbondsvertegenwoordiger met een plek in de raad van bestuur weten. Stadler zou volgens diezelfde bron erop moeten rekenen dat hij snel vervangen wordt. Audi wilde geen commentaar geven op de berichten in Der Spiegel. 

Audi moest van het Duitse ministerie van Transport 24.000 auto's terugroepen. Het gaat om de A7- en A8-modellen die gebouwd werden tussen 2009 en 2013. Die auto's stoten ongeveer twee keer zo veel stikstofoxide uit als toegelaten wanneer het stuur meer dan 15 graden is gedraaid. De software laat de auto namelijk minder uitstoten wanneer die rechtdoor rijdt, wat altijd het geval is bij klassieke uitstoot-tests.

Audi zou zo'n 24.000 exemplaren van zijn topmodellen A7 (foto) en A8 met sjoemelsoftware hebben uitgerust. ©EPA

Na dit nieuws breidde de Duitse justitie het onderzoek naar fraude bij Audi uit. Het gerecht onderzocht eerder of er sprake was van fraude en criminele advertenties bij het bedrijf. Nu komt er ook nog een onderzoek bij naar de verkoop van de probleemauto's in Duitsland.

Volgens het Duitse blad Der Spiegel moet de CEO van Audi AG hierdoor op korte termijn vertrekken. In mei werd zijn contract juist nog met vijf jaar verlengd. Stadler staat sinds 2007 aan het hoofd van Audi, een dochterbedrijf van Volkswagen.

24.000 auto's

Het is de eerste keer dat Duitsland Audi's luxeauto's van deze praktijken beschuldigen. Het merk moet nu zo'n 24.000 auto's terugroepen, waarvan meer dan de helft in Duitsland zelf rondrijdt.

De Duitse overheid heeft Audi tot 12 juni gegeven om met een plan op de proppen te komen om de software te fiksen. Volgens Audi zou de oplossing voor de auto's een softwarepatch zijn van een half uur. 

22,6 miljard euro kosten

Audi, dat deel uitmaakt van Volkswagen AG, kwam al in 2015 in opspraak met zijn A6, A7 en Q7-modellen in de VS. Ook andere Volkswagen-merken en -modellen bleken toen de test te bedotten. Door te detecteren wanneer het op een testband stond, verbruikt de auto's minder en slaagden ze voor de tests. VW had tot nu toe volgehouden dat de software in de betreffende EA 189-dieselmotor aan de Europese wet voldoet.

Audi zou zo'n 24.000 exemplaren van zijn topmodellen A7 en A8 (foto) met sjoemelsoftware hebben uitgerust. ©Luc Dechamps

Ondanks de problemen in de VS, maakt Audi een groot deel van de winst van Volkswagen uit. Dat is nodig, gezien de 22,6 miljard euro kosten die de VW-groep had voor Dieselgate.

Dat bedrag is de optelling van verschillende kosten zoals de terugroepingen, miljardenboetes en compensaties voor auto-eigenaars waar geen softwarematige oplossing mogelijk was. Audi zelf had 2,1 miljoen auto's met uitstootproblemen, het totale aantal probleemauto's van de VW-groep was de volle 11 miljoen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud