PSA op laagste peil in 27 jaar

Topman Philippe Varin maakte de kwartaalcijfers bekend in Parijs - Foto AFP

Het aandeel van PSA Peugeot Citroën kreeg woensdag opnieuw klappen en zakte tot zijn laagste niveau in 27 jaar. De Franse autoconstructeur maakte een tegenvallende kwartaalomzet bekend en kondigde aan tijdelijk geen dividenden meer uit te keren of aandelen in te kopen.

PSA is een van de Europese autoconstructeurs die frontaal getroffen worden door de crisis. Het Franse bedrijf staat met zijn auto's vooral sterk in de Romaanse wereld en in die landen liggen de automarkten er belabberd bij. PSA kan die zwakte nauwelijks compenseren omdat de groep nauwelijks aanwezig is in groeimarkten.

In het derde kwartaal daalde de omzet van de groep met 3,9 procent tot 12,93 miljard euro. De automobieldivisie ging 8,5 procent achteruit en de financiële dochter Banque PSA Finance, die zowel dealers als klanten financiert, tekende een omzetdaling van 4,5 procent op. Alleen Faurecia, dat auto-onderdelen aan diverse merken levert, boekte 7,9 procent groei.

Dinsdag raakte bekend dat de Franse overheid zich de komende drie jaar garant zal stellen bij obligatieleningen van Banque PSA Finance, en dat tot een bedrag van 7 miljard euro. In ruil moet PSA twee bestuurders dulden: een vakbondsman en een vertegenwoordiger van de regering. De groep moet ook haar herstructureringsplan bijsturen. In juli kondigde PSA aan 8.000 banen te schrappen en een fabriek in de buurt van Parijs te sluiten, tot grote woede van de socialistische president Hollande en zijn regering.

Dat de overheid bijspringt om PSA er weer bovenop te helpen, heeft ook gevolgen voor de aandeelhouders. Zolang de overheidsgarantie loopt, zal de autobouwer geen dividenden meer uitkeren en ook geen eigen aandelen inkopen. De leden van het directiecomité krijgen ook geen aandelenopties meer.

Woensdag raakte eveneens bekend dat Peugeot en General Motors hun strategische alliantie uitbreiden. Ze hebben vier voertuigprojecten gedefinieerd en ook de volgende stappen in hun gemeenschappelijk aankoopbeleid vastgelegd. De twee autogroepen gaan samen een compacte monovolumewagen maken, een kleine monovolume en een modern platform voor kleine wagens met een lage uitstoot. Ze starten ook een programma op voor de ontwikkeling van een familiewagen (het zogenaamde D-segment).

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud