REACTIES: 'Misdadig', 'nu Europese actie'

Na het nieuws over de sluiting van Ford Genk regende het al meteen reacties.

ACV-CSC Metaal: 'Dit is misdadig'

'De aarde beeft, de grond verschuift onder onze voeten', luidt het in een persmededeling van de vakbond. 'Op 19 september bracht 'goed nieuws' nog rust in de onderneming:

De Europese directie had na enkele spannende dagen bevestigd dat de nieuwe Ford Mondeo in Genk geproduceerd zou worden. Eerst moesten de werknemers een periode van tijdelijke werkloosheid zien te overbruggen. Maar nu blijkt dat de onderneming haar activiteiten stopt. Er sneuvelen vele duizenden banen. De gevolgen voor de toeleveranciers zijn niet te overzien. Dit is niet eerlijk! Dit is een bittere pil voor de ganse regio en vooral voor de getroffen werknemers en hun gezinnen.'

ACV maakt een vergelijking met het Opel-dossier: 'Ook bij Ford heeft iedereen inspanningen geleverd om de fabriek overeind te houden. Ook hier gingen de Vlaamse en de federale overheid op zoek om de onderneming een toekomst te geven.'

ACLVB: 'We eisen nu Europese actie'

'Dit is de zoveelste kaakslag voor de auto-industrie in België. Ik roep alle werknemersvertegenwoordigers van de Europese ondernemingsraad op om nu alle Europese Ford-fabrieken te sluiten en samen actie te voeren', zegt Hugo Engelen, Vlaams gewestsecretaris. Nationaal voorzitter Jan Vercamst hoopt op een 'tandem Peeters-Van Rompuy'. 'Het probleem overstijgt duidelijk België. Waarom worden enkel de banken gered en geeft Europa geen dudielijke signalen als het om de reële industrie gaat? Waarom kan geen Europees reddingsplan voor de vier vestigingen van Ford in Europa zoals president Obama dit deed in geval van GM en Chrysler of Hollande voor Peugeot-Citroën?'

Voka: 'Drastische verlaging loonkosten nodig'

Het netwerk van Vlaamse ondernemingen waarschuwt dat 'we nu niet mogen blijven stilstaan'. 'Nu moeten onze politici ingrijpen: de loonkosten voor bedrijven moeten drastisch naar beneden, zodat we de concurrentieslag met het buitenland weer kunnen winnen.' 'Ons industrieel weefsel verschraalt, maar we mogen ons daar niet bij neerleggen. We kunnen een doorstart

Voka hoopt dat de getroffen werknemers snel weer aan de slag kunnen. 'Aangezien er nog altijd veel vraag is naar ervaren medewerkers met technische knowhow. De ervaring van eerdere grote saneringen leert dat anderhalf jaar na de sluiting twee derde van de getroffen werknemers toch al weer aan de slag was.'

VBO: 'Zware klap voor ons industrieel weefsel'

'De sluiting van Ford Genk is opnieuw een moeilijk moment voor onze indsutrie. Het VBO is bereid mee na te denken over acties om de gevolgen van deze sluiting zo veel mogelijk te temperen', zegt topman Pieter Timmermans. 'De beslissing heeft vooral te maken met de diepe crisis waarin de autosector zich bevindt als gevolg van het aanhoudend zwaar weer waaraan de internationale economie het hoofd moet bieden. De vraag naar nieuwe auto's is sterk gedaald en er is op korte termijn geen uitzicht op beterschap. Maar daarnaast confronteert deze beslissing ons ook met de feiten: er is dringend nood aan grondige hervormingen (op het vlak van bijvoorbeeld loonkosten, arbeidsorganisatie, fiscaliteit, rechtszekerheid, ...). Want hoewel de crisis overal roet in het eten gooit, zet ze vandaag onze Belgische handicaps extra in de verf waardoor onze bedrijven de strijd met hun buitenlandse collega's steeds vaker verliezen.'

Unizo: 'Nu snel taskforce opstarten'

'Het is nu niet het moment voor polarisatie maar voor samenwerking tussen alle sociale partners, vakbonden en ondernemersorganisaties en alle betrokken overheden', zegt Karel Van Eetvelt. 'Het komt er nu op  aan alles op alles te zetten om de vele getroffenen perspectief te geven.' Naast de  ruim 4000 jobs in de Ford fabriek verwijst UNIZO ook naar de getroffen toeleveringsbedrijven en de vele zelfstandigen, kleine en middelgrote ondernemingen.  'Zij verwerven eveneens rechtstreeks of onrechtstreeks een inkomen via dergelijk groot industrieel bedrijf. Ook de daaruit voortvloeiende koopkracht is bepalend voor de lokale en de regionale economie.'

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud