Recticel houdt lenteschoonmaak in portefeuille

©BELGA

CEO Olivier Chapelle verkoopt zowel de krasselende auto-interieurtak als de rendabele joint venture in soepelschuim en kan met de opbrengst inzoomen op het kroonjuweel: isolatie.

Opvallend nieuws bij Recticel : ruim twee jaar nadat de chemiegroep de afdeling in de etalage gezet heeft, is de auto-interieurafdeling de deur uit. Recticel brengt 51 procent van de tak onder bij de Beierse private-equitygroep Admetos. De resterende 49 procent kan potentieel vanaf maart 2024 de deur uit. Admetos is een investeringsfonds dat focust op middelgrote bedrijven in bijzondere situaties (niet-strategische of te herstructureren bedrijfsonderdelen, faillisementen, enzovoort). Voor zover bekend, heeft de Duitse investeerder geen Belgische bedrijven in portefeuille. 

Pikant detail: toen Recticel in 2007 een eerste keer de kapitaalintensieve autotak probeerde te verkopen was ook een Beierse groep, Nordwind, geïnteresseerd. Het eerste gerommel van de kredietcrisis stak toen een stokje voor die deal

Bijna even opvallend: Recticel verkoopt ook zijn belang van 50 procent in zijn joint venture Eurofoam aan de Oostenrijkse partner Greiner. De relatie tussen beide partners was sinds vorig jaar vertroebeld: de Oostenrijkers kozen de kant van Kingspan toen de Ieren een - afgeblokt - bod uitbrachten op de isolatietak van de Belgische rivaal. Het belang in Eurofoam vertegenwoordigt ongeveer een derde van de jaaromzet van de afdeling Soepelschuim, die in 2019 op 549 miljoen afklokte. 'Na de Kingspan-episode was het vertrouwen zoek tussen Recticel en Greiner. In die omstandigheden was het structureel beter uit elkaar te gaan', meent Wim Hoste, analist bij KBC Securities.

210 miljoen

De twee transacties leveren 210 miljoen euro cash op, de nettomeerwaarde beloopt 85 miljoen euro. Het gevolg is dat Recticel zijn balans fors opschoont en nu kan focussen op de isolatietak, al jaren met voorsprong de rendabelste activiteit.

Het laat zich raden dat het gros van die som voor het belang in de rendabele joint venture Eurofoam is. Die produceert vullingen voor een lange reeks industriële en residentiële toepassingen (divans, auto's, ziekenhuisbedden...). De hele afdeling Soepelschuim, die dus voor twee derde bij Recticel blijft, boekte in 2019 een stevig winstherstel en dreef de winstmarge met bijna 3 procentpunten op tot meer dan 8 procent.

CEO Olivier Chapelle had eind februari bij de publicatie van de jaarcijfers al aangegeven dat hij door de zware crisis in de sector niet verwachtte veel te zullen vangen voor de auto-interieurafdeling, die onder meer dashboardbekleding opspuit. 'Het zal met verlies zijn, maar verkopen zullen we.'

Met de dubbele deal realiseert Chapelle een coup. Recticel bestaat nu naast de resterende tak Soepelschuim en een weinig rendabele matrassenafdeling (Slaapcomfort) vooral uit de tak isolatiematerialen, die ondanks een minder 2019 met stevige marges het kroonjuweel van de groep is. Exact een jaar geleden dreigde nog het omgekeerde scenario: dat Recticel door het bod op die isolatietak zijn bestaansreden zou verliezen.

'Erg goede prijs'

Beleggers reageren enthousiast. Met een koersremonte tot 30 procent heeft Recticel ongeveer de helft van het verlies sinds begin dit jaar goedgemaakt (zie grafiek).

KBC Securities handhaaft het koopadvies en koersdoel van 9 euro. Analist Wim Hoste doet een poging om de opbrengst van de dubbele deal, 210 miljoen euro, op te splitsen: 'We ramen dat Recticel een kleine vier keer de ebitda (brutobedrijfswinst, red.) heeft verkregen voor het belang in de auto-interieurtak, zo'n 25 à 28 miljoen euro. De rest, 182 à 185 miljoen, is voor Eurofoam. Dat zou dan zo'n 9 keer de ebitda zijn. Voor de auto-interieurtak vinden we dat een aanvaardbare prijs, voor Eurofoam een erg goede opbrengst.'

Wat nu?

Hoe ziet de situatie er voor Recticel voortaan uit? 'We ramen dat de groep na deze transacties netto 65 à 70 miljoen cash zal hebben, inclusief de transfer van 36 miljoen leaseschulden. Die gezonde balans biedt ruimte voor verdere expansie in isolatie, via ofwel overnames ofwel uitbreidingsinvesteringen voor de bestaande afdeling', stelt analist Nathalie Debruyne (Degroof Petercam).

De analiste verhoogt na de dubbele deal van maandag het advies voor Recticel van 'houden' naar kopen', het koersdoel gaat van 5,2 naar 6,4 euro. Bij ING handhaaft men het advies 'kopen'.

Wordt het afgeslankte en meer gefocuste Recticel na de twee deals niet aantrekkelijker voor de overnamemachine Kingspan? 'Zeg nooit, nooit', antwoordt Wim Hoste. 'Maar toch twee bedenkingen: Recticel is nog steeds geen pure isolatiespeler en Kingspan lilet bovendien bij de bekendmaking van zijn jaarcijfers in februari uitschijnen dat een dergelijke deal niet aan de orde van de dag was.' 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud