Advertentie
Advertentie

Recticel maakt bocht in autodivisie

Recticel maakt eindelijke een bocht in de juiste richting bij zijn autodivisie ©Recticel

Recticel is na een forse groei van zijn autodivisie optimistisch dat het dit jaar een winstgroei van 15 procent kan neerzetten. De productie van dashboards is zelfs de sterkst groeiende divisie.

De schuimrubberfabrikant zag de omzet van zijn honderdtal dochterbedrijven met 5,9 procent toenemen tot 323,4 miljoen euro. Daarmee presenteert CEO Olivier Chapelle betere cijfers dan wat analisten hadden verwacht. Die mikten op een groei van 1,5 procent tot 314 miljoen euro.

Opmerkelijk is wel dat de grootste bijdrage van de groei uit de autodivisie komt. Terwijl de analisten uitgingen van een daling van de omzet tot 58,8 miljoen euro, presenteert Recticel hier een omzetgroei van 8,7 procent tot 65,1 miljoen euro, de snelste groeier van de groep. 

De verkoop van dashboards en interieuronderdelen voor auto's ging met 14 procent hoger door de opstart van nieuwe programma's en wisselkoerseffecten. De omzet van allerlei kunststof buitenonderdelen steeg zelfs met 16,5 procent. 

De grote turnaround van de jarenlang kwakkelende automotive afdeling is erg goed nieuws voor het bedrijf. De chemiegroep probeert al jaren die divisie te verkopen en de opbrengst zal ongetwijfeld hoger liggen wanneer dit opnieuw een groeiverhaal is.

Soepelschuim

De andere kleinere divisies van de groep zagen de omzet met meer dan 8 procent toenemen. Minpunt is de divisie soepelschuim, de grootste van de groep, waar de omzet met slechts 0,6 procent groeide tot 145 miljoen euro. analisten hadden daar een groei van 1,9 procent verwacht.

Door dat alles voelt Chapelle zich voldoende zeker om de in augustus verhoogde jaardoelstellingen te handhaven. Recticel verwacht dat de recurrente bedrijfskasstroom (rebitda) voor het jaar met 15 procent zal toenemen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud