Russische automarkt halveert bijna

Een Renault in de straten van Moskou ©Roland Mouron

De combinatie van een ernstige economische crisis en een fel verzwakte roebel houdt de Russen ver van de showrooms. In februari lag de autoverkoop bijna 40 procent lager dan een jaar eerder.

De cijfers zijn catastrofaal. Vorige maand kochten de Russen slechts 128.298 nieuwe personen- en bestelwagens volgens de Association of European Businesses (AEB). Dat is een terugval met 37,9 procent tegenover februari 2014. Over de eerste twee maanden van het jaar kromp de markt met 32,1 procent.

De markt belandt nu in een zeer moeilijke fase en februari is nog maar het begin’, vreest Jörg Schreiber, de voorzitter van het autoconstructeurscomité van de AEB. ‘De bodem van de markt moet nog gevonden worden.’

Koreaanse concurrentie

Nagenoeg alle autobouwers krijgen zware klappen. Het nummer één van de markt, Avtovaz, bracht in februari 23,5 procent minder Lada’s aan de man. Avtovaz wordt gecontroleerd door de alliantie Renault-Nissan, twee merken die zwarte sneeuw zagen en hun verkoop met respectievelijk 45 en 46 procent zagen kelderen. Hun plaatsen bovenaan de rangschikking werden ingenomen door de Koreaanse merken Hyundai en Kia, die maar licht terrein verloren.

‘De Koreanen hebben hun prijzen niet verhoogd en plukten daar de vruchten van’, vertelde een vertegenwoordiger van een Westers merk aan het persagentschap AFP. Alle Europese merken gingen overigens sterk achteruit: Volkswagen 49 procent, Opel 86 procent, Citroën 83 procent.

Luxemerken

De enige die standhouden en hun verkoop zelfs zien stijgen, zijn de luxemerken - al geldt dat niet over de hele lijn. BMW tekende 6 procent groei op, Mercedes 18 procent en Lexus 11 procent. Audi (-28%) en Volvo (-34%) hadden het dan weer erg moeilijk.

Verschillende autobouwers hebben er al voor gewaarschuwd dat 2015 een rampjaar wordt voor hun Russische verkoop. De algemene verwachting is dat die zowat een kwart zal dalen - al zullen er duidelijke verschillen zijn tussen de merken onderling.

De autoverkoop in het land van Vladimir Poetin begon na een piek te dalen in de lente van 2013. De toestand verslechterde dramatisch in 2014 door de Oekraïense crisis en de westerse sancties tegen Moskou. Rusland is na Duitsland de belangrijkste automarkt in Europa.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud